خبرها


آغاز تولید نشاء سبزی و صیفی در هرمزگان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد: . سالانه افزون بر300 میلیون نشاء سبزی و صیفی در گلخانه ها و مزارع استان هرمزگان تولید می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ، طهماسب غلام پور اظهارکرد: با توجه به فصل زراعی در استان که با کشت محصولات بادمجان، فلفل ، گوجه فرنگی آغاز می گردد، تولید نشاء بادمجان با پیش بینی 65 میلیون قطعه نشاء از ابتدای تیرماه در شهرستان های حاجی آباد ،میناب و بندرعباس شروع شده و از اواسط تیرماه در سایر مناطق استان ادامه خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه ،  پس از اتمام کشت بادمجان ، عملیات خزانه گیری و تولید نشاء محصولات فلفل و گوجه فرنگی آغاز خواهد شد.گفت: پیش بینی می شود میزان تولید نشاء انواع محصولات سبزی و صیفی در سال جاری به 300 میلیون قطعه برسد که در مقایسه با سال گذشته 20درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سالانه در بیش از 50 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان سبزی و صیفی خارج از فصل کاشته می شود که 70 درصد آن به روش کشت نشاء است .

غلام پور گفت : استفاده از نشاء برای کشت سبزی و صیفی خارج از فصل علاوه بر کاهش هزینه های تولید و مصرف بهینه آب ، افزایش 25 درصدی تولید محصول با کیفیت و زودرس و کاهش مصرف بذر را به دنبال دارد .

شهرستانهای حاجی آباد ، پارسیان ، رودان ، بستک ، میناب ، بندرخمیر و بندرعباس مهمترین مناطق تولید نشاء سبزی و صیفی خارج از فصل است .

وی اظهار کرد: .  تولید نشاء سبزی و صیفی در اکثر  مناطق استان صورت می گیرد اما از نظر جایگاه تولید ،  شهرستان حاجی آباد در رتبه اول استان قرار دارد.

هرمزگان يكي از توليد كنندگان عمده محصولات خارج از فصل سبزي و صيفي است، كه با تولید گوجه فرنگي، خيار، انواع فلفل، پياز، سبزي، كدو، بادمجان و هندوانه در فصل هاي پاييز، زمستان و بهار نقش بسزايي در تنظيم بازار كشور دارد