خبرها


اجرای طرح جایگزینی باغات مبتلا به جاروک لیموترش در سطح بیش از ۱۲ هزار هکتار

  

جهت کنترل و مدیریت بیماری جاروک در سطح استان عمليات امحا در سطح باغات آلوده انجام گرفته و جهت جايگزيني از ارقام مركبات شامل پرتقال، نارنگي، ليموشيرين و ليموليسبون ، ارقام ميوه هاي گرمسيري شامل انبه، كنار، چيكو، گواوا و فالسا و همچنين ارقام مختلف نهال نخیلات كشت بافت و پاجوش خرما استفاده مي گردد.

معاون بهبود  تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان این مطلب گفت: جهت مقابله و كنترل بيماري جاروك طي سال‌هاي 86 تا 91 ، مبلغ 120 ميليارد ريال به استان تخصيص داده شده است . طهماسب غلامپور در خصوص اقدامات انجام شده در مدیریت بیماری جاروک جادوگر لیموترش خاطر نشان کرد: امحاي باغات آلوده به بيماري جاروك  بالاي 50 درصد در سطح 12هزار و 837  هكتار در سطح شهرستان‌هاي ميناب، رودان، بندرعباس، حاجي آباد و سيريك انجام شده است  و با توجه به بالا بودن سطوح باغات ليموترش در شهرستان‌هاي ميناب و رودان، حجم عمليات امحا در اين شهرستان‌ها بيش از ساير شهرستان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه  عمليات جايگزيني باغات امحا شده در سطح 12هزار و 837 هکتار اجرایی شده افزود:  عملیات جایگزینی با نهال‌های ارقام مرکبات شامل لیموشیرین، پرتقال، ليمو ليسبون و نارنگی،  همچنین نهال های گرمسيري شامل انبه، چيكو، گواوا و كنار و نیز  نخیلات  تامین واجرا گردیده است .

غلامپور ابراز داشت: رديابي باغات ليموترش در سطح 21هزار و 905 هكتار جهت شناسايي باغات آلوده ،  عمليات كنترل شيميايي ناقل شامل تهيه و تأمين سموم و سمپاشي در سطح 36500 هكتار از باغات جهت كنترل ناقل بيماري،  مديريت باغات با آلودگي پايين شامل عمليات مبارزه شيميايي و مكانيكي با علف هرز و حذف شاخه‌هاي آلوده به جاروك در سطح 4500 هكتار از جمله اقدامات انجام شده در مدیریت و کنترل بیماری جاروک لیموترش می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ميزان نهال توزيع شده جهت جايگزيني باغات امحا شده طي سال‌هاي 86-91 را بیش از یک میلیون و 450 هزار  اصله عنوان کرد و اظهار داشت :  66 درصد اين نهال‌ها در شهرستان رودان، 5/32 درصد در شهرستان ميناب و  5/1 درصد باقي‌مانده در شهرستان‌هاي بندرعباس، حاجي آباد و سيريك كشت گرديده است که  از ميزان كل نهال‌هاي توزيع شده شامل 907هزار اصله  اصله نهال مركبات، 314هزار اصله نخيلات، 195هزار اصله نهال گرمسيري و 32هزار اصله انگور مي‌باشد.

وی تصریح کرد:  از تعداد 907395 اصله نهال مركبات توزيع شده، 73 درصد در شهرستان رودان، 26 درصد در شهرستان ميناب كشت گرديده است. همچنین از تعداد 195409 اصله نهال گرمسيري توزيع شده، 56 درصد در شهرستان رودان، 5/40 درصد در شهرستان ميناب و 5/3 درصد باقي مانده در شهرستان بندرعباس كشت گرديده است.

 



اخبار برگزیده