خبرها


اولین جشنواره خرمای پیارم ، در حاجی آباد هرمزگان برگزار شد

 

اولین جشنواره خرمای پیارم با عنوان  مغ مهرگان پیارم با حضور استاندار و مسوولان محلی هرمزگان در روستای گردشگری تزرج از توابع شهرستان حاجی آباد برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی هرمزگان ،استاندار هرمزگان دراین مراسم طی سخنانی هدف از برگزاری این جشنواره را کمک به توسعه سطح زیر کشت و ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی مناسب این محصول ذکر کرد.

ابراهیم عزیزی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می تواند کمک بزرگی به ارتقای جایگاه خرمای پیارم ، شناخت بیشتر خریداران از محصول تولیدی و همچنین آشنایی بیشتر تولید کنندگان با بازارهای مصرف داشته باشد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز سطح زیر کشت نخیلات حاجی آباد را بیش از چهار هزارو 200 هکتار ذکر کرد و گفت: حدود دو هزار هکتار آن به رقم پیارم اختصاص دارد.

علینقی صالحی اضافه کرد: سالانه افزون بر هشت هزار تن محصول پیارم از نخلستانهای حاجی آباد برداشت می شود که حدود 70درصد آن جنبه صادراتی دارد که برای کشور ارزآوری خوبی داشت. خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از حاجی آباد واقع در شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان کشت می شود.

در ادامه این مراسم فرماندار حاجی آباد نیز هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی هر چه بیشتر خرمای رقم پیارم به صادر کنندگان و مصرف کنندگان داخلی و خارجی و همچنین شناخت حاجی آباد عنوان کرد.

بهرام پوراشرف از حاجی آباد بعنوان قطب اصلی تولید خرمای رقم پیارم نام برد و افزود: شناخت هر چه بیشتر نخلداران از بازار مصرف این محصول موجب توسعه سطح زیر کشت و همچنین ایجاد تشکل های تعاونی و خصوصی با هدف کوتاه کردن دست دلالان از بازار خرید و فروش این محصول می شود.

حضور فعال گرو های هنری با محوریت آوازهای محلی با نواختن سازهای بومی رایج در هرمزگان و شهرستان حاجی آباد و اجرای شاد گروه نمایشی صدا و سیمای خلیج فارس ( شو بندر) و ایجاد نمایشگاهی از انواع محصولات فرآوری و غیر فرآوری خرما با محوریت پیارم از دیگر برنامه های اولین جشنواره مغ مهرگان پیارم بود که در مجاورت آبشار بسیار زیبای روستای تزرج از توابع حاجی آباد هرمزگان به مدت یک روز برگزار شد.

دراین جشنواره که در فضایی آزاد و در میان نخلهای سر به آسمان کشیده آبشار زیبای تزرج برگزار گردید دهها نفر از مردم ساکن این دهستان و روستاهای اطراف نیز از برنامه های شاد و مفرح آن استقبال کردند



اخبار برگزیده