خبرها


۲۸۰۰ كندو به كلني هاي زنبور عسل در هرمزگان اضافه شده است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: طي دو سال گذشته تاكنون كندوهاي اين استان با دو هزارو 800 عدد افزايش به رقم 12هزار و 604 كلني افزايش يافته است.

   به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مهندس ابراهيم طغرلي تعداد كلني هاي اين استان را در سال 90 خورشيدي نه هزارو 200 كندو عنوان و اظهار كرد: به همين نسبت تعداد زنبورداران نيز با 20 نفر افزايش به 90 نفر و  و توليد عسل نيز با 50 درصد افزايش به 105تن افزايش يافته است.

وي ازشهرستانهاي حاجي آباد، بندرعباس، رودان، ميناب، پارسان و بستك بعنوان محل فعاليت زنبورداران نام برد و گفت: حاجي آباد با دارا بودن 44 زنبوردار و پنج هزارو 640 كندوي مدرن و برداشت 51 تن عسل  رتبه اول اين استان را دارد.

   مهندس طغرلي خاطرنشان ساخت: طبق آمارهاي موجود تعداد كندوهاي حاجي آباد در سال جاري نسبت به تابستان سال 90 خورشيدي  يكهزارو 322كندو و ميزان توليد عسل نيز طي همين مدت بيش از 9تن افزايش يافته است.

   معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان يادآورشد: با توجه به فعاليت هاي ترويجي و برگزاري دوره هاي آموزشي كارداني پرورش زنبور و توليد عسل، حرفه زنبورداري دراين استان با استقبال خوب علاقمندان مواجه شده است.

 وي از هرمزگان بعنوان يكي از استانهاي بسيار مستعد كشور در زمينه پرورش زنبور عسل نام برد و در تاييد گفته هاي خود به ورود نزديك به 400 هزار كلني زنبور عسل از استانهاي سردسير كشور در فصول سرد سال به اين استان اشاره كرد.

  در اطلاعات منتشره آمده است: هرمزگان با دارا بودن یک میلیون و صد هزار هکتار عرصه جنگلی کوهستانی و ساحلی پوشیده از انواع درختان کرت، کهور، حرا و کنار كه 2 بار در سال گل می دهد از شرایط مناسبی برای پرورش زنبور عسل برخوردار است.

 طغرلي  از دیگر مزیتهای این استان در زمینه زنبورداری به تولید و برداشت عسل پاییزه اشاره کرد که دراین فصل هیچ زنبوری تولید عسل ندارد.

   با وجود هزاران اصله درخت کنار( صدر) که با توجه به خنک شدن هوا گل دهی آنها نیز در سطح وسيعي شروع می شود تعدادی از زنبورداران کندوهای خود را با مستقر کردن در مجاورت این درختان،  بهترین و مرغوب ترين عسل را در فصل پاییز تولید می کنند.



اخبار برگزیده