خبرها

گرده افشانی نخیلات در هرمزگان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از گرده افشانی نخیلات در استان هرمزگان خبرداد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از گرده افشانی نخیلات در استان هرمزگان خبرداد و گفت: در سال گذشته بیش از 32 هزار هکتار از نخیلات استان هرمزگان گرده افشانی شد که امسال با توجه به افزایش 1000 هکتار میزان سطح گره افشانی نخیلات در استان به بیش از 33هزار  هکتار رسید.

وی عملکرد تولید در هر هکتار را در سال گذشته 7/ 4 تن برشمرد و افزود: پیش بینی می شود امسال عملکرد تولید در هر هکتار به 9/ 4 تن برسد که امید می رود با این پیشرفت تولید محصول خرما از 149هزار تن سال گذشته به 160هزار تن برسد.

وی بهترین زمان گرده افشانی را ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر در دمای 22 تا 26 درجه سانتی گراد عنوان کرد وافزود: گرده افشانی به دو روش سنتی و مکانیزه انجام می گردد که در استان هرمزگان گرده افشانی به روش سنتی معمول است.

بهاری به لزوم خرید دستگاه مکانیزه گرده افشانی اشاره کرد و افزود: گرده افشانی مکانیزه موجب تسریع و تسهیل در کار و صرفه جویی در مصرف گرده و زمان می گردد همچنین موجب کاهش هزینه گرده افشانی و افزایش گیرایی گرده افشانی به دلیل تکرار آسان خواهد شد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی به مشکلات نخیلات استان هم اشاره کرد و افزود: 8 درصد نخیلات استان به دلیل ارتفاع بیش از حد، پیری، نامرغوبی رقم و خشکسالی های پیاپی، مقرون به صرفه نبودن گرده افشانی و تولید محصول کم گرده افشانی نمی شوند.

وی دلایل افزایش میزان تولید در سالجاری را استفاده از پاجوش یارانه دار و توسعه ارقام کشت بافت عنوان کرد و ادامه داد: شهرستان میناب با توجه به سطح زیرکشت بالا مقام اول سطح گرده افشانی در سطح استان را داراست.

وی فصل گرده افشانی را از نیمه اول اسفند  ماه تا نیمه اردیبهشت دانست و افزود:ولی با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوای امسال گرده افشانی زودتر از هر سال شروع شده  که ابتدای خردادماه برداشت خرما در استان آغاز می گردد و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.  ارقام مرغوب استان شامل  پیارم ،مضافتی ،مرداسنگ،خنیزی ،کریته،شاهانی،خاصویی،هلیلی می باشد