خبرها


تعاونی های تولیدی و روستایی در توسعه پایدار بخش کشاورزی نقشی مهم دارند

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در سومین روز از هفته جهاد کشاورزی در همایش "فرهنگ و مدیریت جهادی در تشکلهای بخش کشاورزی" که با حضور اعضای تعاونی های روستایی و تولیدی،"مهندس معتمد" مدیرکل هماهنگی و امور اقتصادی استانداری هرمزگان، حاج آقا فخرایی مسوول نمایندگی حوزه ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، "رادمنش" مدیرکل تعاون روستایی استان برگزار شد به نقش واهمیت تعاونی ها اشاره کرد وگفت: نقش تعاونی ها در توسعه بخش کشاورزی را نمی توان نادیده گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "علینقی صالحی" در جمع اعضای تعاونی های روستایی و تولیدی بخش کشاورزی، بررسي مسائل ومشكلات موجود در تعاوني ها و ارائه راهكارهاي لازم در جهت بهبود و توسعه تعاوني ها را از جمله اهداف ابن نشست عنوان کرد.

وی، با اشاره به جايگاه ويژه تعاوني ها بيان داشت: تعاوني ها به دليل داشتن افكار متعدد و توانايي در انجام فعاليت هاي مختلف در بخش كشاورزي و اقتصادي مي توانند موفق عمل کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در ادامه به فعالیتها و اقدامات جهاد از زمان انقلاب اسلامی تاکنون اشاره و بیان داشت: در اوایل انقلاب که به فرمان امام خمینی (ره) جهاد سازندگی تشکیل شد، جهادگران خدمات قابل توجهی را به روستاییان ارایه دادند و پس از آن نیز در جنگ تحمیلی هشت ساله نیز پشتیبانی جنگ را برعهده داشتند.

وی افزود: پس از ادغام دو وزارتخانه جهادسازندگی و کشاورزی، فصل جدیدی در بخش کشاورزی ایجاد شد و وزارت جهاد کشاورزی با همان روحیه جهادی، مسوولیت جدیدی را با نگاه به توسعه روستایی و اشتغال روستاییان بمنظور جلوگیری از مهاجرت به شهر و همچنین تولید پایدار دنبال کرد.

به گفته صالحی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و افزایش بهره وری و توسعه سرمایه گذاری برای ظرفیت سازی و فعالیتهای جدید از جمله وظایف جهاد کشاورزی است که اگر این مقوله ها به درستی صورت گیرد، تولید پایدار را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسوول تصریح کرد:تعاونی ها و تشکلهای بخش کشاورزی همت بیشتری انجام دهند و قدرت چانه زنی را برای فروش محصولات بالا برند.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با همکاری تعاون روستایی حرکتهایی را در جهت ایجاد غرفه ها برای فروش تولیدات بخش کشاورزی آغاز کرده و با این اقدام زمینه ای برای خرید محصولات فراهم شده است.

وی خواستار تشکیل تشکلهایی در خصوص صادرات محصولات و تولیدات کشاورزی شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه از تخصیص 10 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به تشکل های زراعی و باغی خبر داد و گفت: این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه کشاورزی به متقاضیان پرداخت می شود.

در این مراسم، مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز ضمن تقدیر از برگزاری چنین همایشی بیان داشت: برگزاری چنین همایش هایی با هدف تبادل نظر و تجربیات، می تواند موفقیتهایی را به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین "محمود فخرایی" به فرهنگ جهادی اشاره کرد و افزود: بعد از حکومت طاغوت فاصله عمران بین شهر و روستا زیاد بود وهمین فرهنگ ومدیریت جهادی بود که در مدت زمان کمی توانست این فاصله بسیار را به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف ما، کشاورزان و روستاییان هستند، بر لزوم توجه به نیازها و مشکلات آنها تاکید و اضافه کرد: خدمت خالصانه و بدون منت به این افراد نعمتی است که خداوند شامل حال همه ما جهادگران کرده است.

مهندس "حمزه رادمنش" مدیرکل تعاون روستایی هرمزگان هم با اشاره به اهمیت جهاد از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، گفت: جهادگران در بدترین شرایط در زمان جنگ بهترین اقدامات را انجام دادند و امروز نیز با همان روحیه جهادی در بخش های مختلف کشاورزی فعالیت می کنند.

وی، اظهارامیدواری کرد: در سالی که بعنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، با تلاش تشکلها شاهد تحولاتی در بخش کشاروزی باشیم.

این مسوول، با بیان اینکه از اوایل دولت نهم، حدود یکهزار نفر نیروی انسانی تحصیل کرده عضو تعاونی ها شده اند، اظهارداشت: این مجموعه تحصیلکرده و پویا می توانند انتظارات این بخش را برآورده کنند.

رادمنش، در خصوص طرح ملي بازاريابي و بازاررساني محصولات كشاورزی نیز گفت: با توجه به وظيفه مهم وخطير تعاون روستايي در زمينه عرضه فرآورده هاي كشاورزي و دامي،تعاون روستايي اقدام به احداث و راه اندازي بازارچه هاي تعاون روستايي در جهت حذف واسطه ها کرده است.

مدیرکل تعاون روستایی هرمزگان بیان داشت: عرضه محصولات كشاورزي از طريق مراكز عرضه مستقيم علاوه بر حذف واسطه ها، حمايت از توليدكنندگان وكشاورزان را در پي داشته و همچنين باعث كاستن فاصله توليد تا مصرف، انتقال ارزش افزوده محصولات كشاورزي به كشاورزان و عرضه محصولات توليدي با كيفيت مطلوب به مصرف كنندگان شده است.

به گفته ی رادمنش، تعاوني ها و تشكلهاي تحت پوشش تعاون روستايي، شبكه اي گسترده بوده و اين تعاوني ها مهمترين بازو در بخش كشاورزي هستند كه مي توانند در خدمت رساني به كشاورزان اقدامات مطلوبي را ارائه دهند.

مدیرکل هماهنگی و امور اقتصادی استانداری هرمزگان هم در این همایش گفت: اهمیت بخش کشاورزی بر هیچ کس پوشیده نیست و حدود 25 درصد از فعالیتهای اقتصادی کشور بر عهده بخش کشاورزی است.

"مهندس معتمد" افزود: در سالی که بنام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، برای توسعه پایدار باید تولیدکنندگان داخلی را حمایت کرد و جهاد کشاورزی هم در این زمینه با انجام اقدامات زیربنایی و تامین اعتبارات، اقدامات شایان توجهی را انجام داده است.

وی بیان داشت: درحال حاضر 125 تشکل با 150 هزار عضو در استان شکل گرفته و در راستای هم افزایی و کمک به این تشکلها، استانداری هرمزگان نیز برای حمایت از این تشکلها و تعاونی ها اعلام آمادگی می کند.

در پايان همايش، شركت كنندگان به بيان مسائل و مشكلات در تعاوني ها پرداختند و راهنمايي هاي لازم و راهكارهاي مناسب براي برطرف كردن مشكلات تعاوني ها مطرح شد.