خبرها

بهره برداری از دو سامانه نظارتی بر تولیدات دامی هرمزگان

در دومین روز از هفته جهاد کشاورزی سامانه پایش و مراقبت از بیماری های پرندگان و سامانه یکپارچه سازی قرنطینه سازمان دامپزشکی در هرمزگان به بهره برداری رسید.

در سامانه پایش و مراقبت از پرندگان اطلاعات واحد های مرغداری مانند میزان جوجه ریزی، کنترل مرحله به مرحله، واکسیناسیون و کنترل های بهداشتی تا زمان حمل تولیدات به کشتارگاه انجام می شود.

در این سامانه با توجه به مشخص بودن بروزِ درصد بیماری و تلفات در واحد های مرغداری می توان به سرعت برای تهیه واکسن و داروهای مورد نیاز مرغداری ها اقدام کرد .

سامانه پایش و مراقبت از بیماری های پرندگان از ابتدای سال در سراسر کشور راه اندازی شده است و اطلاعات همه مرغداری های فعال کشور در این سامانه قرار دارد.

کاهش هزینه و افزایش سرعت عمل مهمترین ویژگی سامانه پایش و مراقبت از پرندگان است که در این سامانه همه اطلاعات فنی در خصوص صادرات ، واردات و حمل و نقل گوشت و همچنین صادرات و واردات دام زنده مدیریت می شود .

در سامانه قرنطینه در هنگام واردات گوشت به کشور نوع حمل و نقل محصول از کشور مبداء ، نوع بازرسی ، نمونه برداری ، توزیع و ردیابی محصول در کشور انجام می شود.

با توجه به نقش هرمزگان در واردات و تاکید سازمان دامپزشکی در سلامت مواد غذایی سامانه یکپارچه سازی قرنطینه نقش مهمی در کنترل قاچاق، جعل و جلوگیری از ورود محصولات غیر بهداشتی دارد.

این سامانه برای افزایش امنیت و سرعت خدمات با ادارات استاندارد و گمرک نیز در ارتباط است.