خبرها


۶۱۰ فقره گواهی استاندارد تشویقی محصول سالم در سطح ۵ هزار هکتاراز مزارع باغی وزراعی صادر گردید

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان:    

 ظرفیت تولید محصول سالم در هرمزگان فراهم شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه بخشی از محصولات كشاورزی و دام در این استان به صورت ارگانیک و سالم تولید می شود، گفت: زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی به صورت ارگانیک در استان فراهم شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "علینقی صالحی" در دومین روز از گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در نشست تخصصی با موضوع "بررسی راهکارهای افزایش تولید ملی در بخش کشاورزی بعنوان تولید پایدار، ضامن سلامت و امنیت غذایی" که با حضور  حاج آقا فخرایی مسوول نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، جمعی از مدیران کل استان، مدیران ادارات تابعه، معاونان و کارشناسان مرتبط با غذا برگزار شد، افزود: بهبود و کیفیت فرآورده های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تامین امنیت غذایی یکی از اهدافی است که سازمان جهاد کشاورزی و ادارات زیرمجموعه آن دنبال می کنند که به همین منظور، این سازمان از سال 89 تولید محصول ارگانیک را در دستور کار خود قرار داد.

وی اظهار داشت: با تلاش کارشناسان سازمان در سال زراعی90-91 ، 610 فقره گواهی استاندارد تشویقی محصول سالم در سطح 5 هزار هکتاراز مزارع باغی وزراعی صادر گردید

به گفته صالحی، استان هرمزگان در اجرای این طرح نسبت به سایر استانها پیشتاز است چرا که در قانون برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد از سطوح کشاورزی به این طرح اختصاص یابد که در سال اول اجرای این طرح هفت درصد عملیاتی شد و پیش بینی برای امسال نیز 10 درصد می باشد.

توليد محصول سالم به اين معناست که از تمامي امکانات و فناوري‌ها در توليد محصول استفاده شود، به طوري که ميزان باقيمانده سموم نباتي روي محصول کمتر از حد استاندارد باشد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، تولید محصول سالم علاوه بر کاهش هزینه های تولید، راندمان محصول را به میزان قابل توجهی افزایش داده و ضمن حفاظت از محیط زیست، مانع از آلودگی و تخریب عوامل اصلی تولید، از جمله خاک و آب شده و با عرضه محصول سالم به بازارهای مصرف، ضریب سلامت جامعه افزایش می یابد.

این مقام مسوول در ادامه بیان داشت: برای تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، تاکنون تلاش زیادی توسط کارشناسان، ناظران و بهره برداران شده و تولید فرآورده های دامی نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است بطوری که تولید مرغ سبز یا ارگانیک آغاز شده و بر اساس پیش بینی ها تا پایان امسال، 100 هزار قطعه مرغ سبز در استان تولید و عرضه می شود.

صالحی با اشاره به اهمیت تولید محصولات کشاورزی و دامی مطابق با استانداردهای تعریف شده در دنیا، از آن به‌عنوان گامی بلند در رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی یاد کرد.

در این نشست مدیران ادارات تابعه و معاونان ضمن گزارشی از عملکرد خود، نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص تولید محصول سالم ارایه کردند.

قابل ذکر است که در دومین روز از هفته جهاد کشاورزی که با عنوان " تولید پایدار ضامن سلامت و امنیت غذایی و با شعار محصول سالم، امنیت غذایی و غذای حلال نامگذاری شده اداره کل دامپزشکی استان سه پروژه از جمله راه اندازی سامانه GIS طیور، سامانه الکترونیک قرنطینه بین دستگاهها و تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را افتتاح کرد.