خبرها


اولین روز هفته جهاد کشاورزی هرمزگان با تجلیل از برترین های بخش کشاورزی آغاز شد

   

طی آیینی با حضور عزیزی استاندارهرمزگان ،دکتر مطلبی رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران،  رضایی معاون عمرانی استاندار ،امینی فرماندار بندرعباس، مهندس صالحی رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین "فخرایی" مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان وجمعی از مدیران کل استان، تشکلهای بخش کشاورزی وتولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید در بخش کشاورزی، از 40 نمونه و برگزیده بخش کشاورزی هرمزگان تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در این مراسم استاندار هرمزگان، با اشاره به آیه 61 سوره "هود" که خداوند می فرماید: شما را از زمین خلق کردیم و شما را مامور آبادانی آن قرار دادیم، گفت: یکی از رسالتهای بزرگ بشریت تحقق این آیه الهی یعنی همان آبادانی زمین است و همه باید به این اصل مهم اعتقاد داشته باشیم.

"ابراهیم عزیزی" افزود: از این آیه چنین استنباط می شود که کار بر روی زمین بر مبنای انگیزه ها و آموزه های دینی است و جهاد کشاورزی هرمزگان نیز بر همین اصل این رسالت را پذیرفته و با تلاش و اراده و دانش خود نیاز جامعه که همان محصولات دامی و کشاورزی است، را برطرف می کند.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه آب، خاک و طبیعت به انسان ارزانی شده اظهار داشت: باید بعنوان یک ودیعه الهی و با همت و حرکت از این نعمت خدادادی نهایت بهره را ببریم.

استاندار هرمزگان در ادامه از بخش کشاورزی بعنوان مهم ترین فعالیت اقتصادی نام برد و گفت: کشاورزی محور توسعه و پیشرفت جامعه است و مسائل بخش كشاورزي اگر با نظارت مستمر كارشناسان همراه شود نتايج درخشاني خواهد داشت.

عزیزی از  پروژه مهر كشاورزی كه هرمزگان پیشتاز اجرای آن بوده بعنوان یكی از طرح های مهم نام برد كه به موجب آن زمین كشاورزی، آب و همچنین تسهیلات در اختیار افراد مستعد و واجد شرایط قرار می گیرد.نماینده عالی دولت در استان تصریح كرد: البته دولت ادعا ندارد كه تمام مشكلات كشور را با این طرح ها ریشه كن می كند اما آنچه مهم است تقویت روحیه برادرانه، همگرایانه و مسوولانه است.

عزیزی اضافه كرد: اگر تمام امكانات نیز به كار گرفته شود اما از پرداختن به اخلاق و تفكر همگرایانه غفلت شود نتیجه گیری مطلوب محقق نخواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این مراسم نیز به تشکیل جهاد سازندگی در 27 خرداد 58 اشاره کرد وگفت: جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) بمنظور آبادانی کشور تشکیل و در این راه جهادگران خدمات شایان توجهی به روستاییان ارایه دادند و پس از آن نیز در جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز پشتیبانی جنگ را برعهده داشتند.

مهندس "علینقی" صالحی" اضافه کرد: پس از ادغام دو وزارتخانه جهادسازندگی و کشاورزی، فصل جدیدی در بخش کشاورزی ایجاد شد و وزارت جهاد کشاورزی با همان روحیه جهادی، مسوولیت جدیدی را با نگاه به توسعه روستایی و اشتغال روستاییان بمنظور جلوگیری از مهاجرت به شهر و همچنین تولید پایدار دنبال کرد.

وی بیان داشت: امروز فرهنگ جهادی با دانش روز همگام شده و سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز به تبع وزارت جهاد کشاورزی اهداف متعددی را بمنظور بهبود و تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی دنبال می کند.

این مسوول، اظهار داشت: افزایش تولید محصولات کشاورزی، تجهیز اراضی مستعد به سیستم آبیاری تحت فشار، ایجاد سدها و جاده بین مزارع، توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی، کشت نشاء مکانیزه و کشتهای داربستی، تولید محصول گواهی شده، آموزش و ارتقای علمی بهره برداران و تبدیل واحدهای نیمه فعال به فعال همه نشان از همت و تلاش جهادی و دانش کارشناسان این عرصه می باشد که خالصانه و بدون منت در راه رضای خدا کارکردند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه به مهم ترین برنامه دولت یعنی طرح توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح توسعه کشاورزی فرصتی مناسب برای رفع مشکل اشتغال جوانان جویای کار و ایجاد شغل برای آنان است و در راستای اجرای این طرح اراضی کشاورزی مستعد شناسایی و به متقاضیان  واگذار می شود و سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بعنوان استان پیشرو در این طرح اقداماتی را در خصوص واگذاری به متقاضیان انجام داده است.

صالحی، هدف این طرح را توسعه و ترویج بیش از پیش كشاورزی و افزایش تولید در بخش های مختلف كشاورزی، خودكفایی و اعتلای كشور در این عرصه دانست واضافه کرد: با اجرای این طرح افق روشنی پیش روی بخش كشاورزی است.

صالحی بیان داشت: در هفته جهاد کشاورزی، 13 طرح با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد و 525 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و ملی به بهره برداری می رسد.

وی، اظهار داشت: با بهره برداری از این طرحها در بخشهای مختلف از جمله تولیدات گیاهی و دامی، آب و خاک، ترویج و صنایع تبدیلی، 263 شغل جدید ایجاد و 3 هزار و 25 خانوار از مزایای این طرحها بهره مند می شوند.

این مقام مسوول، افزایش کرایه حمل و نقل محصولات کشاورزی وکمبود صنایع تبدیلی و بسته بندی را از جمله دغدغه های کشاورزان و بهره برداران عنوان کرد و خواستار توجه و نگاه ویژه مسوولان به این امر شد.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم در این مراسم، به اهمیت کار کشاورزان تاکید کرد و گفت: کشاورزان با تاسی از  سیره نبوی کار خود را انجام داده تا جامعه از تولیدات آنها بهره مند شود.

 حجت الاسلام و المسلمسن " محمود فخرایی" افزود: سلامت جسمی جامعه در گرو محصول سالم و تولید آن است و این امر به دست کشاورزان امکان پذیر است.

وی، با اشاره به حدیثی از پیامبر که فرمودند "هر کسی آب و خاک داشته باشد و فقیر باشد از رحمت خدا به دور است"، گفت: با توجه به خشکسالیهای اخیر و کمبود منابع آبی باید این مایه حیات باید مدیریت شود و این امر با برنامه ریزی کارشناسان و معاونان سازمان میسر است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، اظهار داشت: در این زمینه باید خود را با دانش روز مجهز کرده و شیوه های سنتی را کنار گذاشته و با بهره گیری از توان کارشناسان روشهای نوین را جایگزین و با برگزاری کلاسهای ترویج،کشاورزان را در این راه تشویق کنیم.

حاج آقا فخرایی در ادامه به موضوع زکات اشاره کرد و افزود: پرداخت به موقع زکات یکی از راههای تشکر از خداوند است و کشاورزان با پرداخت زکات، خود و محصولات خود را بیمه می کنند.

رییس هیات مديره كانون هماهنگي حمايتي تشكل هاي بخش كشاورزي هم در این آیین گفت: وجود نمونه ها در بخشهای مختلف نشان از این دارد که کشاورزان با تمام مشکلات باز هم می توانند  در عرصه تولید و اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشند.

اسحاق مداح افزود: با بیان اینکه توفیقات در بخش کشاورزی قابل تقدیر است، افزود: اما کشاورزان در این عرصه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که برخی از این مشکلات مربوط به خود آنان و برخی دیگر نیز مربوط به دولت است که در هر دو صورت باید با همکاری، تعمل و برمامه ریزی در جهت رفع این مشکلات تلاش کرد.

وی، اضافه کرد: اگرچه برطرف كردن بخشي از مشكلات بخش كشاورزي نیز برعهده تشكل هاست اما حمايت از اين تشكلهاي باید  بصورت پررنگ تري انجام شود.

در پایان مراسم از 40 تولیدکننده برتر بخش کشاورزی بر اساس شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فنی، ترویجی، آموزشی و  زیست محیطی تقدیر شد.