خبرها


جهاد کشاورزی هرمزگان با ۲ هزار و ۹۸۹ پروژه به استقبال هفته جهاد کشاورزی می رود

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور مهندس "رادمنش" رییس سازمان تعاون روستایی، دکتر "مرتضوی" رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، مهندس محمد پورطرق رییس مجتمع آموزش جهاد کشاورزی استان و معاونان سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، از افتتاح 2 هزار و 989 پروژه در هفته جهاد کشاورزی خبرداد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "علینقی صالحی" افزود: در هفته جهاد کشاورزی، 13 طرح با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد و 525 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و ملی به بهره برداری می رسد.

وی، اظهار داشت: با بهره برداری از این طرحها در بخشهای مختلف از جمله تولیدات گیاهی و دامی، آب و خاک، ترویج و صنایع تبدیلی، 263 شغل جدید ایجاد و 3 هزار و 25 خانوار از مزایای این طرحها بهره مند می شوند.

صالحی، به پروژه های شاخص قابل افتتاح در هفته جهاد کشاورزی امسال اشاره و اضافه کرد: آبیاری تحت فشار در سطح 4هزار هکتار، بهینه سازی مصرف انرژی در مرغداریها، اصلاح و نوسازی باغ مازغکران در سطح 42 هکتار، احداث سایتهای تولید ورمی کمپوست 36 سایت، احداث باغ پوملو و فالسا در سطح 4 هکتار، احداث باغ مرکبات و میوه های گرمسیری در قالب پروژه حذف و جایگزینی جاروک جادوگر در سطح 3 هزار و 40 هکتار، افتتاح 2 واحد 20 هزار قطعه ای مرغداری گوشتی، احداث نخیلات و میوه های گرمسیری، مرمت قنوات، چشمه ها و انتقال آب، جاده بین مزارع و احداث قرنطینه نباتی از جمله پروژه های مهم این هفته می باشد.

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه بیشترین پروژه های قابل افتتاح مربوط به بخش تولیدات گیاهی است، اظهار داشت: 2 هزار و 561 پروژه در این حوزه با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد و 600 میلیون تومان در سطح شهرستانهای استان افتتاح می شود.

احداث باغ انبه پیوندی، احداث باغ پوملو و فالسا، احداث باغ مرکبات در قالب پروژه جایگزینی باغات آلوده به جاروک، احداث نخلستان 340 هکتاری، اصلاح وبهسازی باغ مازغکران، احداث باغ گرمسیری، از جمله پروژه های قابل افتتاح در حوزه تولیدات گیاهی می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، بیان داشت: حوزه تولیدات دامی نیز سه طرح با 40 پروژه در قالب بهینه سازی مصرف انرژی در مرغداریها، بخش آب و خاک نیز چهار طرح با 351 پروژه در قالب تجهیز اراضی مستعد به سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 4 هزار هکتار، احداث کانال انتقال آب، احداث جاده بین مزارع و بازسازی چشمه و قنوات، بخش ترویج نیز 1 طرح در قالب ایجاد سایتهای تولید ورمی کمپوست و صنایع تبدیلی هم 1 طرح در قالب بسته بندی حبوبات، خشکبار و ادویه جات به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

صالحی افزود: کشت داربستی با استفاده از آب شور (دریا)، تولید نهال شناسنامه دار، تولید محصول گواهی شده، کشت نشاء مکانیزه، ایجاد سایت های تولید ورمی کمپوست، تجهیز اراضی مستعد به سیستم آبیاری تحت فشار، طرح ارتقای میانگین تولید و توسعه کشاورزی در جزایر از جمله اقدامات مهم و اولویت دار سازمان در سال گذشته بود که با همکاری کارشناسان با موفقیت انجام شد.

وی در ادامه به برنامه ها و اولویتهای سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح توسعه بخش کشاورزی، پیگیری و انجام مصوبات سفرهای ریاست جمهوری، اولویتهای فنی و اجرایی از جمله کاهش مصرف سموم شیمیایی ومبارزه تلفیقی علیه آفات، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جایگزینی با کودهای آلی و زیستی، توسعه تولید نهال سالم و نشاء مکانیزه صیفی جات، توسعه کشت های متراکم با الگوی کشت داربستی، افزایش تولید کمی و کیفی مرغداریهای گوشتی و راه اندازی و بهره برداری از ظرفیتهای مجتمع های تولیدی از جمله این اولویتها هستند که با برنامه ریزی وجدیت در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی دنبال می شود.

در پایان این مراسم مدیران کل ادارات تابعه و معاونان سازمان نیز به سوالات مطرح شده خبرنگاران پاسخ دادند.  21 تا 27 خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.