خبرها


نهال های بدون شناسه آینده باغها را تهدید می کند

                                

                                  

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: نهال های بدون شناسه و گواهی سلامت به دلیل اینکه هیچ گونه تضمینی در سلامت آنها وجو ندارد، گفت: این گونه نهال ها علاوه بر باغهای جدید الاحداث آینده باغهای موجود را به لحاظ اقتصادی به خطر می اندازد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس " طهماسب غلامپور" با اشاره به اینکه نهال سالم و مرغوب زیربنای توسعه باغات می باشد به خریداران و باغداران توصیه کرد در زمان فصل خرید نهال از خرید نهال های بدون شناسه خودداری کنند چرا که با ورود نهال های آلوده خسارت جبران نا پذیری به بخش کشاورزی منطقه وارد می شود.

وی با بیان اینکه نهال‌هایی که در نهالستان‌های بدون مجوز تولید می‌شوند ممکن است آلوده به انواع آفات و بیماری‌های خطرناک بوده و توسط افراد غیرمتخصص در شرایط بسیار نامطلوب تولید شوند، ادامه داد: این نهال‌ها با قیمت پایین‌تری نسبت به نهال تولیدی نهالستان‌های مجوزدار عرضه می‌شوند و علاوه بر به خطر انداختن سرمایه‌گذاری در زمینه احداث باغ‌های جدید، با ورود آفات و بیماری‌های گیاهی همراه با این نهال‌ها، وضعیت تولید میوه‌ای فعلی را نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌دهند.

غلامپور اضافه کرد: باغ سالم، استاندارد و اقتصادی حاصـل استفاده از نهال سالم، مرغوب و گواهی شده بوده و از سوی دیگر احداث باغ که یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است با استفاده از نهال مرغوب و سالم که شالوده این سرمایه‌گذاری است، توجیه فنی و اقتصادی پیدا می‌کند.

قابل ذکر است که سطح زیرکشت باغات استان، بیش از 75 هزار هکتار و نهال مورد نیاز باغداران در سال افزون بر500 هزار اصله می باشد که این نهال ها شامل 50 درصد مرکبات، 25 درصد نخیلات و 25 درصد نیز نباتات گرمسیری را شامل می شود.

از 500 هزار اصله نهال مورد نیاز باغداران، بیش از  یک چهارم آن در استان توسط چهار نهالستان تولید و مابقی از سایر استانها تامین می شود.

استان هرمزگان با تولید سالانه حدود 570 هزار تن محصولات باغی، رتبه اول تولید لیموترش و انبه، رتبه سوم تولید نارنگی و رتبه چهارم تولید پرتقال و خرما را در کشور به خود اختصاص داده است



اخبار برگزیده