خبرها


در شهر فین رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از نخیلات فین بندرعباس بازدید کرد

به منظور بررسی وضعیت آفات نخیلات شهر فین بندرعباس با حضور مريم جليلى مقدم رئيس سازمان حفظ نباتات، مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، امير بابك صاحب نظر معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حفظ نباتات، ولى الله رضايى معاون دفتر پيش آگاهى سازمان حفظ نباتات، عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، مسعود گرگیج معاون بهبود تولیدات گیاهی استان، الهام اسدپور مدیر حفظ نباتات استان، بخشدار شهر فین و دیگر همکاران و باغداران شهر فین در بخشداری فین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در این نشست گفت: با توجه به قدمت و ارتفاع زیاد نخیلات در فین، طرح جایگزینی می بایست در نظر گرفته شود. برای کمک به وضعیت نخیلات فین و بهبود شرایط موجود،کمک هایی از سوی سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان و بقیه دست اندر کاران می بایست انجام شود تا به نتیجه ختم شود و باید همه به این مهم برسیم که این موضوع به صورت فنی پیش برود. اگر قرار باشد پس از استفاده از سم بهداشت رعایت نشود عملیات مبارزه با آفات موفق نخواهد شد، چون در بحث مبارزه با آفات همیشه مبارزه های تلفیقی جوابگو است.

وی بیان کرد: بحث صنایع و پایانه صادراتی را دنبال خواهیم کرد و حمایت هایی در قالب تسهیلات به افراد سرمایه گذار خواهیم داد.

 

مریم جلیلی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: خرما یکی از مهمترین محصول صادراتی است که در صدر محصولات کشاورزی قرار دارد و از لحاظ حجم رتبه اول و از لحاظ ارزی رتبه دوم را بعد از پسته برای کشور دارد

وی بیان کرد: طبق بازرسی های به عمل آمده از نخیلات فین توسط مدیر کل آفات سازمان حفظ نباتات این نکات متوجه باغات است که در بعضی از باغات اصول اولیه، فاصله درختان، هرس کردن علف های هرز رعایت نشده که این نتیجه ای جز طغیان آفات ندارد.

جلیلی مقدم افزود: سازمان حفظ نباتات دستور عمل، راهنمایی و ارشاد را به باغدار اعلام می کند و پا به پای باغدار می آید ولی عملیات کنترل و مبارزه با خود باغدار است.

وی اظهار کرد: حسب دستور وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری به باغداران و مردم شریف فین در خصوص مبارزه با آفات کمک می کنیم و سم باشی صورت می گیرد اما لازم به ذکر است که این عملیات نمی تواند هرساله توسط دولت انجام شود بنابراین همگی عزم را جذب کنیم که بحث اصلاح و نوسازی باغات را خیلی جدی بگیریم تا بتوانیم با همکاری هم نخیلات فین را نجات دهیم و از شدت خسارت ها کم کنیم.

جلیلی مقدم گفت: سمپاشی بصورت زمینی و با دستگاه سمپاش زمبه ای انجام می شود که ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ متر را پوشش می دهد.