خبرها


معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت اولویت وزارت جهاد کشاورزی گسترش آبیاری هوشمند است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، صفدر نیازی شهرکی در گردهمایی مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور اظهار داشت: در این راستا ۱۶ نقطه در کشور به عنوان نمونه آزمایشی (پایلوت) انتخاب شده و با همکاری شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آبیاری هوشمند در آنها اجرا شده است.

 

به گفته وی در این شیوه با استفاده از لوازم سنجش، شاخص هایی مانند رطوبت، اقلیم، جنس خاک و میزان بارندگی پایش شده و آبیاری با محاسبه دقیق و بر اساس نتایج این پایش ها انجام می شود تا هدر رفت آب به کمترین میزان برسد و بهره وری منابع آبی افزایش یابد.

 

نیازی شهرکی کاهش هزینه تمام شده پروژه های آب و خاک را یکی دیگر از اولویت ها اعلام و اضافه کرد: هنوز حدود ۵۰ درصد کانال های انتقال آب در بخش کشاورزی، خاکی است که مباحثی مانند انتقال با لوله، استفاده از کانال های بتونی و بتونی پارچه ای به عنوان گزینه های جایگزین در حال پیگیری است.

 

وی با اشاره به سهم ۱۶ درصدی بخش کشاورزی از مصرف برق کشور اظهار کرد: اقداماتی هم برای کاهش مصرف برق با رویکرد دانش بنیان در این بخش آغاز شده و نتایج خوبی نیز در مقیاس نمونه ای (پایلوت) به دست آمده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت ها در منابع مالی و دیگر شاخص های تاثیرگذار، جهت گیری همه اقدامات یادشده افزایش بهره وری است.

نیازی به مدیران ستادی و استانی آب و خاک جهاد کشاورزی توصیه کرد: تنوع بخشی به روش های تامین مالی پروژه ها را مورد توجه قرار دهند و به جای آغاز طرح های جدید، بر تکمیل حدود ۷۰۰ طرح نیمه تمام حوزه آب و خاک  متمرکز شوند.