خبرها


رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان: هرمزگان پیشرو در اجرای طرح آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی آب و خاک جهاد کشاورزی کشور با اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین در بیش از  ۱۱۲ هزار هکتار از اراضی استان گفت: هرمزگان با ۷۵ درصد اجرا و دو برابر میانگین کشوری، در اجرای این طرح پیشرو است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، امروز سه شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور دکتر نیازی معاون وزیر و مدیران استانی سراسر کشور در بندرعباس، ظرفیت ها، موانع و اقدامات انجام شده در بخش آب و خاک در قالب گردهمایی تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا مهندس عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به عنوان میزبان این گردهمایی با بیان خیر مقدم حضور حاضران در این نشست، ضمن تشریح ظرفیت های هرمزگان اظهار داشت: هرمزگان از جنوبی ترین استان‌های ایران یا مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۴۷۱کیلومتر مربع در ساحل خلیج فارس و دریای عمان واقع شده و متشکل از ۱۳ شهرستان، ۱۴ جزیره، ۴۵ شهر، ۳۹ بخش ، ۸۵ دهستا و ۲۱۷۹ آبادی دارای سکنه است. وی در ادامه افزود: جمعیت هرمزگان با نرخ رشدی معادل ۲/۳۹ درصد به تعداد۱میلیون و ۷۷۶هزارو ۴۴۱نفر است که ۹۷۱هزار و ۸۲۲نفر در شهرها و ۸۰۳هزارو ۸۱۹ نفر در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان کل سطح زیر کشت فعلی محصولات آبی استان را بالغ بر ۱۶۱ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۳۸۱۸ هزارتن محصول در این اراضی تولید می گردد.

مویدی به پروژه های پیشران حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اشاره کرد و افزود: ایجاد شبکه زیر سد میناب، خط انتقال آب روستای تیدر و بخون در شهرستان حاجی آباد، اجرای شبکه فرعی و آبیاری تحت فشار منظقه یکدار شهرستان جاسک، احدات سد زاکین و خط انتقال آب روستاب سغ شهرستان بندرعباس از مهمترین پروژه های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حوزه آب وخاک است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: از کل میزان آب زیر زمینی در هرمزگان ۸۱ درصد در حوزه مصرف کشاورزی ، ۱۷ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در حوزه صنعت استان استفاده می شود. وی همچنین با تشریح پروژه های اجرا شده مدیریت آب و خاک در هرمزگان یادآور شد: در این استان بالغ بر ۱۱۲ هزار هکتار از کل اراضی با روش‌های آبیاری نوین آبیاری می‌گردد که بالغ بر ۷۵  درصد از کل اراضی استان بوده و این عدد دو برابر میانگین کشوری است.