خبرها


رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی؛ برق رسانی به پروژه‌های مزارع پرورش میگو تأمین شود/ تراکتور با اسب بخار بالا در اختیار کشاورزان قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به بخش شیلات بسیار حائز اهميت است و برق مزارع پرورش میگو باید تأمین شود گفت: تراکتور با اسب بخار بالا در اختیار کشاورزان قرار گیرد .

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی استان‌هرمزگان، محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی‌و آب مجلس شورای اسلامی به همراه عباس مویدی رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی هرمزگان از شهرستان‌های رودان،میناب و سیریک و همچنین از اسکله صیادی کوهستک بازدید کرد .

در این سفر دکتر عسکری در نشست با کشاورزان مینابی پس از استماع مسایل و مشکلات آنان اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم ، مشکلات ، مسائل، کاستی ها و نارسایی ها را احصا کردیم و معتقدیم که باید حتما در قالب یک نقشه راه حرکت کنیم و برای تحقق اتفاقات خوب، برنامه ریزی نماییم.

وی خطاب به کشاورزان حاضر در نشست افزود: در بحث استانی، آنچه را که مدنظر دوستان است بصورت مکتوب به ما اعلام کنند که کار دنبال شود.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث کشت گلخانه ، اتفاقاً هم به منظور عملیاتی و اجرایی شدن کشت های گلخانه ای به دلایل مختلفی اعم از تولید بیشتر و اشتغال ، مسیر را سهل الوصول کردیم، و از طرفی بحران آبی که پیش رو داریم، تاکید بر این است که بانک کشاورزی نیز باید وام های با تنفس و کم بهره به کشاورزان اعطا کند و جاهایی نیز دولت را مکلف کرده ایم که به کشاورزان ، کمک های بلاعوض کند.

عسکری سپس تاکید کرد: گلخانه ها جزو اولویت کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی است لذا سازمان جهاد کشاورزی باید ایرادات، کاستی ها و مشکلات مربوط به کشت گلخانه در میناب را مورد بررسی قرار دهد و بانک کشاورزی نیز پای کار باشد، این باید جزء مصوبات این نشست باشد و ظرف یکی دو هفته آینده ، گزارش ارائه شود.

وی به چاه های کشاورزی اشاره و ابراز داشت: به دلایل مختلف ، تقریبا سفره‌های زیرزمینی تهی شده است، سه چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد و بدون برنامه و نقشه راه، در راستای استفاده از منابع آبی دقت لازم صورت نگرفته و در حال حاضر این اتفاق رخ داده است ، لذا باید با تدبیر و برنامه ریزی بهتر و بیشتر حرکت کنیم. لذا پیشنهادم این است برای اینکه بتوانیم نیاز آبی بخش کشاورزی شهرهایی مثل میناب و رودان به دلیل نزدیکی به دریا را تأمین کنیم در ردیف بودجه فضای ایجاد کنیم تا حدودی مشکل برطرف شود.

عسکری به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اشاره داشت و گفت: سال گذشته تمامی درآمد مجموعه سازمان جنگل‌ها و مراتع ، طبق قانون، صفر تا صد در اختیار سازمان قرار دادیم بدین معنا که هر چقدر که درآمد کسب می کنند در حوزه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری کار را دنبال کنند، پیشنهادم این است با توجه به اهمیت موضوع ، استان هرمزگان را در قالب پایلوت قرار دهیم و با تخصیص همه اعتبارات و با کمک استاندار و دستگاه های متولی ، طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری عملیاتی شود.

رییس‌ کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماشین آلات کشاورزی بیان کرد: هماهنگی های لازم انجام خواهم داد و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز نیاز منطقه را اعلام کند تا اولویت بندی صورت گیرد ، مثلا تراکتور با اسب بخار بالا در بخش کشاورزی تعدادی از این تراکتورها را خارج از نوبت از مجموعه تراکتورسازی تبریز در اختیار کشاورزان منطقه شهرستان میناب و رودان قرار دهند تا بتوانند هم از اعتبارات بانکی بهره ببرند و هم تنفسی با آنان داده شود تا مشکلات شان مرتفع گردد. البته برای اخذ مجوز واردات ماشین آلات کشاورزی، چندین سرمایه گذار ورود کرده اند و بسترها نیز برایشان فراهم شده و کار را دنبال می کنند اما تا واردات انجام شود مشکل کشاورزان این دو شهرستان تا حدودی حل و فصل گردد و مثلاً تعداد ۴۰ الی ۵۰ تراکتور به آنان تخصیص یابد.

وی همچنین گفت: برق رسانی به مجموعه مزارع پرورش میگو ، در استان تأمین اعتبار شود تا در همین خصوص جلسه‌ای با وزیر نیرو برگزار و از نزدیک این مسأله را مورد بررسی قرار دهیم تا هم در بودجه سال ۱۴۰۲ دیده شود و هم بتوانیم برای انجام این کار ، از اختیارات وزیر بهره ببریم. علاوه بر آن ، بحث آب شرب مطرح شد که هزینه این هم مشخص شود تا بتوانیم در قالب یک فضایی، تا حدودی از مجموعه وزارتخانه و همچنین اعتبارات ملی، برای رفع این مشکل درنظر بگیریم.

عسکری به حوزه شیلات نیز اشاره کرد و گفت: پیشنهادم این است که هر آنچه که فعالان حوزه شیلات، پیشنهاد دادند اعم از موج شکن گرفته تا جاده های دسترسی و مسایل مرتبط با این حوزه، را اداره کل شیلات ظرف یک هفته آینده ، احصاء و به کمیسیون اعلام کند تا در بحث بودجه ۱۴۰۲ دیده شود تا با پیگیری کار، مشکلات حل شود.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با مهم برشمردن پرورش ماهی در قفس در منطقه تصریح کرد: استان هرمزگان دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی در ساحل است اما بعضا نتوانستیم از این ظرفیت ها و قابلیت ها بهره لازم را ببریم پیشنهاد می‌کنم به عنوان یک مصوبه درآید که سازمان شیلات در قالب یک نقشه راه ، اعلام کند که چه مقدار فضا را می تواند توسعه دهد. ضمن اینکه تمامی این مباحث در برنامه هفتم توسعه درج شود، و این نه تنها مربوط به این منطقه بلکه شمال ، جنوب و بندر گواتر در سیستان و بلوچستان گرفته تا سواحل استان هرمزگان ، مشخص گردد که بر اساس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در بحث پرورش ماهی در قفس چقدر کار می توانیم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در خصوص اعطای مجوز صیادی نیز ، دولت قبل به دلیل پروتکل ها، همراهی نکرده بود که در این دولت ، اتفاقات خوبی رخ داده و حتما در این زمینه می توانیم تلاش کنیم که مشکل برطرف شود و فضایی را برای جلوگیری از مهاجرت مردم منطقه فراهم کنیم، همچنین ظرفیت شیلات منطقه برای ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد انگیزه برای ماندگاری مردم ، ظرفیتی منحصر به فرد است ، لذا بانک و دستگاههای متولی را پای کار خواهیم آورد تا بتوانیم کار را در این زمینه دنبال می کنیم، البته پشتیبانی مالی فعالان حوزه شیلات باید به سمت صندوق توسعه ملی سوق یابد بدین معنا که باید تلاش کنیم صندوق توسعه ملی پای کار بیاید و ظرفیت ها و قابلیت ها از حالت بالقوه به بالفعل دربیاوریم تا اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد چراکه کشور روسیه و چین و حتی کشورهای منطقه و پیرامونی، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات میگو هستند لذا حتما در قالب یک برنامه زمانبندی شده و نقشه راه حرکت کنیم تا نتیجه بخش باشد.

عسکری در پایان تاکید کرد: مواردی که در فوق به آن اشاره شد از مصوبات این نشست خواهد بود که در اولین جلسه در کمیسیون کشاورزی با حضور استاندار و دستگاه متولی استانی و بعضاً کشاورزان ، تولید کنندگان و بهره‌برداران پیشرو، این جلسه را جمع‌بندی و زمان اجرا را نیز مشخص خواهیم کرد.