خبرها


رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان : رشد ۷۶ درصدی صادرات محصولات کشاورزی  از مراکز قرنطینه نسبت به سال گذشته

نسبت صادرات محصولات کشاورزی در مراکز قرنطینه استان هرمزگان ،  در سه ماهه نخست سال 1400 نسبت به سال قبل با رشد 76 درصدی به  بیش از 210 هزار تن رسید .

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، علی باقرزاده همائی با اعلام این خبر  بیان داشت: صادرات محصولات کشاورزی در مراکز قرنطینه استان هرمزگان ،  در سه ماهه نخست سال 1399 به میزان 371 هزارتن بود که  با رشد 76 درصدی نسبت به سال قبل به  بیش از 210 هزار تن در سال 1400  رسیده است .

وی افزود بیشترین میزان صادرات  نیز به ترتیب مربوط به سه محصول هندوانه، گوجه فرنگی و سیب درختی می باشد.

علی باقرزاده همایی ادامه داد : در حوزه  واردات محصولات از این مراکز از 580 هزارتن به 446 هزارتن رسیده که با کاهش 23 درصدی مواجه هستیم .

این مقام مسئول تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور که اپیدمی بیماری کرونا ویروس وجود دارد، تمام همکاران ما شبانه روز تلاش می کنند تا در این شرایط سخت به اقتصاد کشور و رفع نیازهای اساسی کشور در حوزه واردات و صادرات و ترانزیت کمک کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه همچنین از لزوم همگرایی سایر نهادها به منظور مدیریت عوامل خطرزای گیاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای ضوابط قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارتزای گیاهی به درون کشور و همچنین صدور گواهی بهداشت نباتی برای محصولات صادراتی به جد در مراکز قرنطیه گیاهی بنادربه ویژه شهیدرجایی و باهنر دنبال می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در ترانزیت محصولات کشاورزی در سه ماهه نخست سالجاری  207 هزارتن محصول مجوز گرفته اند که نسبت به سال گذشته که 89 هزارتن بوده است 132 درصد افزایش داشته است .

وی ابراز داشت:مراکز قرنطینه ای سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مستقر در بنادر شهید رجایی، شهیدباهنر ،بندر لنگه، جاسک، میناب و سیریک بر محموله های صادراتی و وارداتی محصولات کشاورزی نظارت دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: با همدلی و هماهنگی بیشتر و با توجه به نقش فعال تشکل ها و تعاونی ها برای ایجاد زیرساخت‌های بخش خصوصی شاهد توسعه صادرات در بخش کشاورزی خواهیم بود. . وي ساماندهي کشاورزان در تشکل هاي کشاورزي و تقويت تشکل ها را نيز بهترين روش براي تقويت و توسعه  صادرات بخش کشاورزي دانست.

وی به مواردی که می تواند در صادرات حایز اهمیت باشداشاره کردو گفت: دراین خصوص ،فراهم کردن بستر لازم برای احداث سردخانه ها و ارایه مشاوره فنی به تولید کنندگان ،بهره برداران و کشاورزان نیز از جمله اقداماتی است که سازمان برای صادرات محصولات کشاورزی انجام داده است.