خبرها


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد: آغاز برداشت نوبرانه لیموترش در شهرستان رودان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، از آغاز برداشت نوبرانه لیموترش در باغات استان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان محمدرضا شیخ‌زاده، در خصوص باغات مرکبات هرمزگان توضیح داد: 46 درصد از اراضی باغی استان هرمزگان را مرکبات در برمی‌گیرد و این باغات 68 درصد از محصولات باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی ادامه داد: سطح زیرکشت باغات هرمزگان 78 هزار و 290 هکتار است. همچنین شهرستان رودان، قطب تولید لیموترش در استان هرمزگان است و 12 هزار هکتار باغ لیمو دارد. ارقام آن شامل «مکزیکن لایم»، «لیسبون»، «پرشین» و «خارکل» می‌شود.

 

صادرات لیمو به کشورهای حاشیه خلیج فارس

 

شیخ‌زاده افزود: با توجه به اینکه شهرستان رودان قطب کشاورزی هرمزگان است و لیموترش تولید شده در این شهرستان دارای شهرت ملی است، لیموترش در این شهرستان در دو مرحله دست چین و کامل برداشت می‌شود. در نتیجه صادرات لیمو «لیسبون» به کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود.

 

بیش از ۲۵ سال است که استان با چالش بیماری‌های درخت لیموترش "جارووَک جادوگر" مواجه است و شیخ‌زاده در پاسخ به این سوال که بعد از شیوع این بیماری چگونه سطح باغات مرکبات را حفظ کردند، توضیح داد: صیانت از باغات مرکبات به واسطه جایگزینی با ارقام مرکبات پیوندی شامل؛ لیموی پرشین، لیسبون، گریپ فروت، نارنگی، لیمو شیرین و پرتقال انجام شده است.

 

گفتنی است، لیمو ترش یکی از میوه‌‌های خانواده مرکبات است که کاشت و پرورش آن معمولا در آب و هوای مدیترانه‌ای انجام می‌گیرد. در کشور ما قطب پرورش لیمو ترش در استان‌های مازندان، هرمزگان، کرمان و فارس قرار دارد. با توجه به میزان برداشت لیموترش از باغات این استان‌ها، کشور ما جزء ۱۰ کشور بزرگ در زمینه تولید و پرورش لیموترش است. محصول برداشت شده علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استان‌ها از جمله تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی ارسال می‌شود.