خبرها


عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی پروژه های واگذار شده پرورش میگو؛ لزوم اطلاع رسانی فرصتهای شغلی آبزی پروری/ توسعه تواما سواحل مکران و طرح های آبزی پروری توسعه اقتصادی را در بردارد

نماینده مردم شرق هرمزگان همچنین گفت: توسعه سواحل مکران در کنار طرح های توسعه ایی آبزی پروری می توانند به صورت مکمل هم باعث توسعه اقتصادی در منطقه شوند.

 به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی استان هرمزگان، ظهر امروز  نشست بررسی پروژه های واگذار شده پرورش میگو در شهرستان های جاسک و میناب ( گاوبندی، کرگان، کرتان و ...) با حضور رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، باقرزاده رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان، ذاکری مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان، مسیحی مدیرکل حفاظت محیط زیست، نصیری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان، سالمی مدیرشرکت شهرکهای کشاورزی، صمصام پور مدیر امور اراضی برگزار شد .

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به لزوم اطلاع رسانی فرصتهای شغلی و آبزی پروری اظهار کرد: اطلاع رسانی فرصتهای شغلی آبزی پروری از ضروریات بوده که اگربه درستی انجام شود بسیاری از تعارضات و اعتراضات مردمی مرتفع می شود، فرصتهای شغلی در منطقه بایستی دقیقا شناسایی شود.

رییسی افزود: با توجه به حجم عظیم آبزی پروری در استان پیشنهاد می شود ستاد رفع موانع برای این صنعت تشکیل شود که مشکلات مرتبا پالایش شده و راهبری صورت گیرد تا سرمایه گذاران معطل نشوند.

به گفته وی، بایستی برای صنایع جنبی آبزی پروری هم برنامه ریزی شودو فرصت های شغلی جدید معرفی شود.

نماینده مردم شرق هرمزگان همچنین اظهار کرد: توسعه سواحل مکران در کنار طرح های توسعه ایی آبزی پروری می توانند به صورت مکمل هم باعث توسعه اقتصادی در منطقه شوند.

رییسی تاکید کرد: منافع مردم بومی منطقه بایستی در کنار توسعه همه جانبه طرح های آبزی پروری محفوظ بماند و مردم منطقه شیرینی و حلاوت آنرا به وضوح لمس نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای توسعه رشته های شیلاتی در استان بایستی هر چه سریعتر اقدام کرد تا در آینده ایی نزدیک با بکارگیری نیروی متخصص و کاردان در حوزه آبزی پروری شاهد تحول عظیم در استان باشیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان نیز در این نشست در خصوص وضعیت مراکز تکثیر میگو اظهار کرد: در حال حاضر تعداد 19 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت عملیاتی تولید 3 هزار و 450 میلیون قطعه در حال بهره برداری می باشد.

باقرزاده افزود: 15 مرکز دیگر با ظرفیت عملیاتی تولید 4 هزار و 300 میلیون قطعه در حال احداث بوده و 29 مرکز نیز صدور مجوز با ظرفیت عملیاتی تولید 6 هزار و 400 میلیون قطعه آنها در حال پیگیری می باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون 19 هزار و 561 هکتار از اراضی پرورش میگوی این استان واگذار شده است، ابراز داشت: 10 هزار و670 هکتار از اراضی مجوز آنها صادر شده است، 13 هزار هکتار از اراضی نیز در اختیار شرکت شهرکها می باشد.

عالی ترین مقام وزارت جهادکشاورزی در استان هرمزگان ادامه داد:در حال حاضر 8 هزار و 800 هکتار از اراضی پرورش میگو این استان آماده بهره برداری ، 10 هزار و 761 هکتار در حال احداث، 2 هزار و 697 هکتار اخذ مجوز شده و تکمیل پرونده درامور اراضی، 7 هزار و 973 هکتار در حال پیگیری استعلامات ، 13 هزار هکتار واگذار شده و 2 هزار هکتار در حال احداث می باشد.

باقرزاده همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی می شود 23 هزار تن تولید میگوی پرورشی این استان در سال جاری باشد، خاطرنشان ساخت: 21 سایت با 5 هزار و 583 هکتار سطح زیرکشت ، 428 مزرعه ، 5 هزار و 467 استخر ؛میگوی پرورشی استان هرمزگان در سالجاری را تولید می کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان بیان داشت: اولویت ما، مردم منطقه بوده و زمینها بایستی ساماندهی شود تا از توان مردمی بومی استفاده شود.

به گفته وی، طرح های جدید واگذاری اراضی پرورش میگو با فراخوان به جذب سرمایه گذار با اولویت واگذاری به مردم بومی می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان با بیان اینکه توسعه صنعت آبزی پروری در استان نقش مهمی در اشتغال ایجاد خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: تامین زیرساخت های صنعت آبزی پروری از ملزومات توسعه صنعت آبزی پروری در استان می باشد، اولویت اول در این صنعت تامین زیرساخت برق به عنوان اساسی ترین ارکان می باشد، اگر برق در مزارع پرورش میگوی باشد راندمان تولید 2 برابر خواهد شد.

دریایی مدیرکل شیلات نیز در این نشست اظهار کرد: سایت گاوبندی شهرستان جاسک به مساحتی حدود یک هزار و 350 هکتار با ظرفیت تولید 4 هزار و 500 تن میگوی پرورشی در یک کراپ و اشتغالزایی حدود 1700 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم را دارد.

به گفته وی، 755 هکتار از این سایت تاکنون به سرمایه گذاران واگذار شده و مابقی اراضی در حال پیگیری صدور مجوز می باشد.

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: 110 هکتار از این سایت جهت واگذاری به مردم این منطقه درنظرگرفته شده است.

دریایی همچنین در خصوص سایت کرتان شهرستان سیریک ابراز داشت: سایت کرتان به مساحت 1200 هکتار با ظرفیت تولید 4 هزار و 200 تن میگوی پرورشی در یک کراپ و اشتغالزایی 1500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حال حاضر پیگیر اخذ مجوزهای لازم از ادارات ذیربط جهت صدور مجوز و واگذاری به اهالی منطقه و سرمایه گذاران می باشد.

وی در ادامه به سایت کرگان شهرستان میناب اشاره کرد و افزود: سایت کرگان به مساحت 2240 هکتار با ظرفیت تولید 7 هزار و 500 تن میگوی پرورشی در یک کراپ و اشتغالزایی 2800 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم بوده و در سال 96 برای صدور مجوز واگذاری به متقاضیان فراخوان عمومی برگزار و متقاضیان مشخص شدند، مجوز موافقت اصولی 1430 هکتار از اراضی نیز توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر شده که به دلیل برخی مشکلات از جمله عدم رعایت حرائم و عدم صدور مجوز زیست محیطی تاکنون منجر به واگذاری نشده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: اخیر اعضای کارگروه ماده 11 از سایت کرگان بازدید کرده و قرار شده مشاورفنی سایت نقشه های اصلاحی را تهیه و در اختیار سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جهت صدور مجوز و واگذاری زمین به متقاضیان قرار دهد.

دریایی خاطرنشان ساخت: از مجموع اراضی این سایت 790 هکتار مربوط به کرگان میانی بوده که مصوبه کمیته ماده 8 محیط زیست را دارا بوده و در حال حاضر مانعی برای واگذاری ندارد.

 انتهای پیام/