خبرها


در کارگروه شیلات با محوریت صنعت پرورش ماهی در دریا(قفس) مطرح شد: پرورش ماهی در قفس گامی موثر در جهش تولید استان هرمزگان
درنشست تخصصی کارگروه شیلات که به ریاست استاندارهرمزگان و با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ،معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان،مدیر کل شیلات هرمزگان و جمعی از از مدیران دستگاه های مرتبط ، متقاضیان و سرمایه گذاران طرح، صاحبنظران و ... در استانداری هرمزگان و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد از پرورش ماهی در دریا( قفس) به عنوان گامی موثر در جهش تولید استان هرمزگان یاد شد.
به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی هرمزگان، استاندار هرمزگان در این نشست که با محوریت بررسی مشکلات وچالش های فراروی صنعت تکثیر ماهیان دریائی و پرورش ماهی در دریا(قفس) در استان هرمزگان برگزار شد گفت: در مطالعات و ظرفیت یابی های پروش ماهی در قفس باید مراقب بود با دیگر ظرفیت هاو صنایع موجودر در مناطق ظرفیت یابی شده تداخل نداشته باشد.
دکتر فریدون همتی با بیان اینکه جامعه صیادان موجود شناخت خوبی به دریا و آبزیان دارند خواست تا از صیادان حمایت شود تا بتوانند به این صنعت ورود کنند و محور این صنعت قرار گیرند.
این مقام مسئول در رابطه با تخصیص ارز به این صنعت گفت:پیشنهاد میگردد تمامی سرمایه گذاری های در حوزه خلیج فارس و دریای عمان از جمله پرورش ماهی در قفس  بیمه آنها را خود دولت بر عهده بگیرد تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.
وی با بیان اینکه بدون شک آبزی پروری ارز آوری به دنبال خواهد داشت گفت: زیر کشت رفتن تمامی اراضی مستعد آبزی پروری استان در اولویت برنامه های استانداری هرمزگان قرار دارد.
استاندارهرمزگان بابیان اینکه ظرفیت و ذخایر دریای استان محدود است ساماندهی بالغ بر ده هزار شناور بی هویت در استان هرمزگان را خواستار شد .
وی با اشاره به ظرفیت های صید و صیادی در آبهای دور گفت: امید است استان هرمزگان شاهد اعطای مجوز صید در آبهای دور و اقیانوس ها باشد ،چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تولید ظرفیت های آبهای دور نیز به چرخه اقتصادی کشور وارد می شود.
در ادامه این نشست معاون وزیر ورئیس سامان شیلات ایران با اشاره به حمایت های خوب در مجموعه استان هرمزگان و استانداری هرمزگان گفت: خوشبختانه استان هرمزگان در زمینه های شیلاتی به ویژه صید و صیادی و آبزی پروی رتبه اول شیلات کشور را داردکه این مهم بیانگر ظرفیت بالای استان در زمینه شیلات است.
دکتر نبی ا... خون میرازیی  با اشاره به قرار گرفتن کشور در شرایط ظالمانه ای گفت: بدون شک در این شرایط تسهیلات کم بازده  می تواند نقش بسزایی داشته باشد .
وی با اشاره به حمایت های همه جانبه شیلات از بخش خصوصی گفت: در خصوص اسکله و موج شکن های صیادی واگذاری مدیریت آنها از برنامه های دولت است که فرصت خوبی می تواند برای سرمایه گذاری باشد.
 معاون وزیر ورئیس سامان شیلات ایران در این نشست تصریح کرد: رویکر دسازمان شیلات ایران اولویت داشتن جامعه صیادی در ورود به پروش ماهی در دریا است.
این مقام مسئول افزود:سازمان شیلات جمهوري اسلامی ایران به عنوان متولی امور آبزي پروري در کشور با توجه به مزایای طرح های پرورش ماهی در دریا(قفس) همچون افزایش تولید و بهره وري،استفاده بهینه از منابع موجود و کمک به اشتغال بیشتر همواره در تلاش برای توسعه این صنعت بوده است.
دکتر نبی ا... خون میرازیی با اشاره به اینکه استان هرمزگان همواره به عنوان پیشگام و قطب پرورش ماهی در دریا مطرح بوده است گفت: خوشبختانه میزان تولید ماهی در قفس کشور در سال98 بالغ بر 14هزار تن بوده است که از این میزان استان هرمزگان توانسته بالغ بر 5هزار و 900تن را به خود اختصاص دهد.
وی استفاده از پهنه هاي آبی شور کشور به علت محدودیت منابع آب شیرین کشور،دستیابی به تولید 200 هزارتن تا پایان برنامه ششم و 400 هزارتن در افق 1404 ،انتقال دانش فنی و بومی سازي فن آوري ساخت، نصب و راه اندازي قفس هاي پرورش ماهی، آموزش و توانمندسازي نیروي انسانی مورد نیاز، توسعه آبزي پروري دریایی به منظور کاهش فشار بر صید و حفظ گونه هاي با ارزش اقتصادي و محیط زیست، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور و صادرات محصولات شیلاتی ،توسعه اکوتوریسم دریایی و اشتغالزایی در جوامع محلی از اهم برنامه ها و اهداف ملی سازمان شیلات ایران برای این صنعت خواند.
گفتنی است در این نشست مدیران دستگاه های مرتبط ، متقاضیان ،سرمایه گذاران طرح، صاحبنظران به بیان دیدگاه ها، چالش ها و راه حل ها برای رفع موانع این صنعت پرداختند.

در پایان این نشست طی لوح تقدیری به امضای وزیر جهاد کشاورزی از دکتر همتی استاندار هرمزگان تقدیر شد و همچنین از  دکتر ایرج حیدری معاون استاندار هرمزگان، صالح دریانورد رئیس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان هرمزگان،علی باقرزاده همائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان طی حکمی به امضای معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران تقدیر شد.