خبرها


وزیر جهادکشاورزی در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛ توجه ویژه دولت تدبیر و امید به طرح های زیربنایی آب و خاک

در راستای پویش ملی #جهاد برای_جهش تولید، بهره برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار، بهره برداری از ۵ طرح زیربنایی آب و خاک در مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر با دستور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در آیین بهره‌برداری طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در فرصت امروز طرح‌ها و پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی که فصل مشترک آنها آب است در سه زیربخش توسعه گلخانه‌ها، طرح‌های زیربنایی آب و خاک و توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که توسعه گلخانه ها در کشورهایی که مانند کشور ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک هستند، از برنامه های اصلی آنهاست، گفت:  در ۷ سال گذشته توسعه گلخانه ها در کشور با جدیت پیگیری شده و وسعت گلخانه ها از ۸ هزار هکتار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

خاوازی یادآور شد: مصرف آب در گلخانه ها یک دهم فضای باز بوده و تولید محصولات کشاورزی ۱۰ برابر فضای باز است ضمن آن که کلیه زنجیره های تولیدات کشاورزی در گلخانه ها قابل کنترل است و به توسعه صادرات بخش کشاورزی کمک می کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه توسعه گلخانه های کشور امسال در سطح ۴۶۰۰ هکتار ابلاغ شده که پیش بینی می شود ۲۵۰۰ هکتار تا پایان سال جاری به بهره برداری رسیده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده انشالله تا پایان دولت تدبیر و امید این سطح به ۲۳ هزار هکتار برسد.

خاوازی با اشاره به توسعه باغات دیم با گونه های مثمر در اراضی شیبدار کشور، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، ۸۶۰ هزار هکتار پتانسیل توسعه باغات در اراضی شیبدار کشور وجود دارد و امکان توسعه کشت گونه‌های مثمر گیاهی شامل انگور، بادام، انجیر،‌ گردو، فندق، انار، توت، گیاهان دارویی و سایر گونه های سازگار در این اراضی فراهم است.

وی با اشاره به این که اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، یادآور شد: تاکنون این طرح در سطح ۳۱ هزار هکتار از اراضی اجرا شده و امروز ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار دیگر از این طرح به بهره برداری می رسد و تا پایان دولت تدبیر و امید اجرای توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی هدفگذاری شده است.

خاوازی، گفت: اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در جلوگیری از فرسایش خاک و سیل و همچنین تثبیت روستائیان در منطقه و کمک به حفظ مراتع و جنگل ها موثر است.

وی افزود: این طرح، درآمد بسیار خوب با سرمایه گذاری پایین و  اشتغالزایی مناسبی دارد و از برنامه های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اجرای طرح های زیربنایی آب و خاک در کشور، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به طرح های زیربنایی آب و خاک شده و در نتیجه آنها، امروز شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی از ۹۲۰ گرم ماده خشک در پایان سال ۱۳۹۱ به بیش از ۱۴۵۰ گرم در حال حاضر (به ازای هر مترمکعب آب) ارتقاء یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که دو پروژه بهسازی و نوسازی آب بندها و  بازسازی و نوسازی قنوات در دولت تدبیر و امید با جدیت پیگیری شده است، خاطرنشان کرد: ۲۴ هزار هکتار آب بند در سه استان گلستان، مازندران و گیلان وجود دارد که عملیات بهسازی و نوسازی آن در سطح ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار سال گذشته انجام شده و امسال نیز اجرای این عملیات در سطح ۷ هزار و ۵۰۰ در دستور کار قرار دارد.

وی، ظرفیت کنونی این آب بندان ها را ۶۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: با اجرای بهسازی و نوسازی، ظرفیت آب بندان ها به ۱.۱ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

خاوازی یادآوری کرد: سالانه ۱۱ میلیارد متر مکعب آب به دریای خزر می ریزد و با این اقدام می توانیم به اکو سیستم بخش کشاورزی در اطراف دریای خزر کمک کنیم و علاوه بر توسعه کشاورزی و اشتغال، خاک هایی که دچار ماندگاری آب می شوند را می توانیم برای نسل های آینده حفظ خواهد شد.

وی درباره قنوات گفت: در این دولت توجه ویژه ای به وضعیت قنوات شده و تاکنون ۳ هزار و ۸۵۰ کیلومتر قنوات بازسازی و نوسازی شده است و در برنامه امسال هم نوسازی قنوات در سطح ۳ هزار کیلومتر هدفگذاری شده است.