خبرها


رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تاکید کرد؛ لزوم راهکارهای پیشگیرانه از آتش سوزی مراتع و جنگل/ برخورد کیفری با افراد خاطی و مسبب آتش سوزی

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به برخورد کیفری با افراد خاطی و مسبب آتش سوزی توسط مجریان قانون بر لزوم راهکارهای پیشگیرانه از آتش سوزی مراتع و جنگل تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی هرمزگان، علی باقرزاده همایی با اشاره به آتش سوزی های به وقوع پیوسته در برخی مراتع اظهار کرد: بررسی ، شناسایی تدابیر و راهکارها در خصوص پیشگیری از آتش سوزی مراتع ضروری است.

وی افزود: با توجه به وضعیت مطلوب نزولات جوی سال گذشته و چندماهه اخیر در سالجاری وافزایش سطح پوشش گیاهی مراتع، احتمال بروز آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی در مراتع و جنگل های طبیعی افزایش یافته است.

این مسوول ادامه داد:در صورت احتمال بروز آتش سوزی عمدی و غیر عمدی در مراتع و جنگل ها تاثیرات قابل توجهی بر ساختمان و ترکیبات خاک، موجودات زنده ، چرخه آب و پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع خواهد داشت.

باقرزاده با اشاره به دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه اعلام داشت: در جهت مراقبت و صیانت قانونمند از حقوق عمومی جهت پیشگیری از مخاطرات اقداماتی توسط این سازمان در حال انجام می باشد.

وی در خصوص این اقدامات ابراز داشت: آموزش ، فرهنگسازی و توانمندسازی ساکنین بومی و محلی به منظور پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها و مراتع، استفاده از ظرفیت های طبیعت یاران ، نیروهای بسیج، سازمان های مردم نهاد و ...، شناسایی نواحی پرخطر در سطح استان با توجه به تجارت و داده های سنوات گذشته و تمرکز ویژه بر روی این نواحی از طریق استقرار اکیپ های سیار در این مناطق و تجهیز به وسایل و ادوات سبک اطفاء حریق از جمله کپسول های آتش نشانی ، آتش کوب و ...، تست دوره ای تجهیزات و امکانات اطفاء حریق به منظور رفع نقص احتمالی از جمله اقدامات پیشگیری آتش سوزی مراتع و جنگل ها می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین اختصاص شماره سامانه شکایت و گزارش های مردمی به دهیاری ها وشوراهای روستاها و اطلاع رسانی عمومی با نصب تابلو و بنر به منظور اعلام هماهنگی در خصوص شماره مربوطه، استفاده از ظرفیت صداوسیمای استان و تهیه بروشور و تابلوهای هشداردهنده حاوی قوانین و مقررات مربوط به برخورد کیفری با افراد خاطی و مسبب آتش سوزی را از دیگر اقدامات پیشگیری آتش سوزی مراتع و جنگل ها اعلام داشت.

باقرزاده با بیان اینکه سالانه سطح وسیعی از اراضی ملی بر اثر آتش‌سوزی از بین می رود و طبق نتایج بررسی‌ها، سهل‌انگاری افراد از مهمترین علت‌های این حادثه است که آموزش، نقش بسیار مهمی در کاهش آتش‌سوزی مراتع و خسارت‌های ناشی از آن دارد، خاطرنشان ساخت: آموزش و ترویج فرهنگ منابع طبیعی و پیشگیری از تخریب و آتش‌سوزی مراتع، نقش مهمی در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی دارد.

به گفته وی، مراتع با توجه به افزایش پوشش گیاهی و آغاز فصل گرما، مستعد آتش‌سوزی بوده و کوچکترین سهل‌انگاری در این شرایط، اراضی ملی را طعمه حریق می‌کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین ادامه داد: همه باید آمادگی کامل برای شرایط بحرانی و نجات طبیعت را داشته باشیم.

باقرزاده با اشاره به نقش موثر سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) گفت: با بحران‌های مختلف از جمله افزایش آتش‌سوزی در فصل تابستان روبه‌رو بوده و از این رو استفاده از ظرفیت سمن‌ها به منظور تحقق اهداف آموزشی و ترویجی در ضروری است.

وی درپایان خاطرنشان ساخت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیق‌تر در سطوح مختلف بین جوامع محلی و دیگر افراد جامعه به عنوان پرچمداران حفاظت از انفال، عمل کنند.