خبرها


رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان: متوسط سامانه‌های نوین در استان بیش از ۷۰ درصد است

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در هرمزگان متوسط سامانه‌های نوین بیش از 70 درصد است و این نشانه قدرشناسی کشاورزان و باغداران استان از نعمت آب می باشد.

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی هرمزگان، علی باقرزاده همایی در نشست خبری آنلاین که بمناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد با بیان اینکه در هجوم ملخ ها به استان هرمزگان بحمدالله با همتی که صورت گرفت کمترین آسیب به بخش کشاورزی وارد شد، اظهار کرد: حدود 2.2 میلیون هکتار در سال 97 و 98 ردیابی ملخ انجام شد و در سال 98 و 99 نیز حدود 200 هزار هکتار رصد داشتیم که با همکاری فرمانداری‌ها و بسیج میسر شد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی خوب ما در سال گذشته موجب عملکرد مناسب مبارزه با ملخ در سالجاری شد، افزود: 320 نقطه از استان درگیر مبارزه با ملخ بودیم که جا دارد در این زمینه از فرمانداران ، نیروهای بسیجی و نظامی استان در راستای همکاری جدی با این موضوع قدردانی کنیم.

این مسوول همچنین در ادامه در خصوص باغات فرسوده در استان هرمزگان خاطرنشان ساخت: در راستای اصلاح باغات فرسوده اقدامات خوبی در استان انجام شده است ، بیش از 20 هزار هکتار از باغات شناسایی و حدود 3 هزار هکتار در سال‌های گذشته اصلاح شده و 3 هزار هکتار را نیز امسال در برنامه داریم تا کشت مناسب و بهتری انجام و محصولات صادراتی استانی نیز افزایش یابد.

باقرزاده به خسارات سیل‌های اخیر در هرمزگان به بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: امسال توانستیم 66 میلیارد تومان خسارات ناشی از سیل را جبران کنیم.

وی همچنین به ایجاد 258 هکتار گلخانه جدید در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر گلخانه‌های استان به 600 هکتار رساند که کیفیت تولید را افزایش و صادرات را رونق داده است.

این مسوول همچنین به مجوزهای صادر شده در حوزه آبزی پروری اشاره کرد و گفت: بیش از 15 هزار هکتار از اراضی استان تحت اجرای طرح‌های پرورش میگو است و 14 هزار هکتار جدید نیز بزودی واگذار می‌شود، حدود 8 هزار هکتار نیز اکنون زیر بار است.

باقرزاده ، متوسط سامانه‌های نوین کشور را حدود 20 تا 25 درصد دانست و اظهار کرد: در هرمزگان متوسط سامانه‌های نوین بیش از 70 درصد است و این نشانه قدرشناسی کشاورزان و باغداران استان از نعمت آب می باشد.

وی در خصوص اجرای عملیات سد زاکین در منطقه سیاهو گفت: انجام عملیات این سد خیلی طولانی شد، بخشی از آن بدلیل کمبود اعتبار بود اما با بازدید استاندار هرمزگان و کمک‌های وی، بدنه سد تمام شده و طی چند روز آینده تونل و لوله‌های آبگیر آن را نصب خواهیم کرد. امسال حتما آبگیری خواهیم کرد و پس از آن برای توسعه گلخانه به منظور استفاده از آب این سد، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه برخی محصولات هرمزگان به نام‌ها و برندهای دیگری در دیگر استان‌ها عرضه می‌شود، ادامه داد: سال گذشته در مورد لیمو این اتفاق افتاد که امسال رصد کردیم و لیموی استان در محل تولید و با نام رودان بسته بندی می‌شود.

باقرزاده در خصوص تولیدات دامی اظهارکرد: در بخش دام نیز با افزایش تولیدات گوشت سفید (مرغ) از 30 هزار تن تولید در سال 97 به 36 هزار تن تولید در سال 98 رسیدیم.

وی به تصادفات جاده‌ای استان ناشی ازتصادف با شتراشاره کرد و افزود: فقط 3 درصد از تصادفات جاده‌ای استان بدلیل تصادف با شتر است، از 21 هزار نفر شتر موجود در استان بیش از 18 هزار نفر آن پلاک‌گذاری شده است. حدود 80 درصد از شترها تاکنون پلاک‌گذاری شده و ضروری است تا رانندگان در جاده‌های استان سرعت مطمئنه را رعایت و در مناطقی که احتمال تردد شتر وجود دارد، با سرعت کمتری تردد کنند.