خبرها


رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان: پیش بینی تهدید/ باغات هرمزگان در معرض هجوم ملخ

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ستاد بحران استانداری گفت: هجوم ملخ ها درباغات بندرعباس، حاجی آباد و رودان به عنوان یک تهدید جدی برای این باغات پیش بینی می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، علی باقرزاده همائی در جلسه استانی ستاد بحران با موضوع تهاجم ملخ صحرایی که با حضور معاون استاندار، فرمانداران و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، اظهار کرد: پس از ۴۲ سال ریزش ملخ صحرایی در حجمی گسترده ازعربستان به منطقه نخیلو در شهرستان بندر لنگه در تاریخ ۷ بهمن ۹۷ شروع شد وتاکنون مبارزه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه می توان استان هرمزگان را خط مقدم ورود ملخ صحرایی به کشور دانست، افزود: تاکنون در یک میلیون و 407 هزار و 59 هکتار اراضی ردیابی این آفت انجام گرفته و 47 هزارو893 هکتار بر علیه ملخ صحرایی مبارزه صورت گرفته است.

به گفته این مسوول، 5 هزارو 378 هکتار پتانسیل سمپاشی روزانه بر علیه این آفت می باشد.

باقرزاده در خصوص حجم و تراکم این آفت ابراز داشت: بطور متوسط حدود 50 میلیارد عدد ملخ در سطوح مبارزه شده وجود داشته است .

وی با اشاره به شرایط موجود و جبهه های متعدد از دستجات میلیونی آفت در شبه جزیره عربستان خاطرنشان ساخت: پیش بینی می شود در سال زراعی 99-98 بخش زیادی از ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به نواحی جنوبی کشور وارد شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه وجود دستجات پر تراکم در استانهای همجوار غربی و غرب استان را از دلایل افزایش خطر حمله ملخ به بخش مرکزی و شرقی استان اعلام داشت.

باقرزاده ادامه داد: در صورت تلاقی این دو وضعیت از جنوب و غرب، تهدید جدی برای باغات استراتژیک استان به ویژه در شهرستانهای بندرعباس ، حاجی آباد و رودان پیش بینی می شود.

وی همچنین در خصوص اقدامات شاخص این سازمان در جهت مبارزه با آفت ملخ صحرائی در استان اظهار کرد: تاکنون 67 تن سم جهت مبارزه، 4 دستگاه سمپاش یو ال وی پاش پشت وانتی، 4 دستگاه سمپاش توربینی، 17 دستگاه سمپاش های پشتی ، 6 دستگاه سمپاش زنبه ای، 6 دستگاه سمپاش اتومایزر پشتی، 125 دست لوازم و تجهیزات ایمنی، بنزین هواپیما به میزان 20 بشکه و روغن هواپیما به میزان 8 بشکه تامین شده است.

این مسوول، تعمیر سرویس و راه اندازی سمپاشها، تعمیر و راه اندازی خودرو های صحرایی موجود، ورود یک فروند هواپیما سمپاش به استان، آموزش 11 نفر از پرسنل در دوره های آموزشی بوشهر و شیراز ، آزمایش سموم تولید داخل جهت مبارزه با این آفت، عدم خسارت به مزارع ، باغات ، مراتع و منابع طبیعی را از دیگر اقدامات شاخص سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در جهت مبارزه با آفت ملخ صحرائی اعلام داشت.

باقرزاده با تاکید بر کمک دستگاه ها در امور لجستیک ، خودرویی و استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج ،نظامی و تشکل های مردمی در ردیابی و مبارزه با ملخ در استان خاطرنشان ساخت: اعتبارات استانی سالجاری جهت کمک به اعتبارات ملی تخصیص یابد .

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ستاد ملخ به صورت مستمر به ریاست فرماندار هر شهرستان در راستای همکاری در مبارزه با ملخ به دبیری جهاد کشاورزی استان هرمزگان برگزار شود.

انتهای پیام/