خبرها


در دیدار رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با امام جمعه بندرعباس تاکید شد؛ جایگاه برجسته سازمان در کشور مرهون تلاش متخصصان است/مهندسین حوزه کشاورزی؛ موتور جهادکشاورزی

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه جایگاه برجسته سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور مرهون تلاش شما متخصصان این حوزه می باشد، گفت: مهندسین در حوزه کشاورزی موتور محرکه سازمان جهادکشاورزی هستید.

به گزارش سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، مهندس حمیدرضا نصیری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان به مناسبت گرامیداشت روز مهندس در دیدار با حجت الاسلام محمد عبادی زاده امام جمعه بندرعباس که با همراهی حجت الاسلام شرفی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی، طهماسب غلام پور معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی و جمعی از اعضای شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان انجام شد، اظهار کرد: براساس اصل 44 یکسری کارها به بخش خصوصی واگذار شده است و دولت وظیفه سیاست گذاری رابرعهده دارد، مهندسی سازی فرایند تولید و آموزش بر عهده سازمان نظام مهندسی است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های مرتبط با صدور مجوزها که قابل واگذاری بوده از اهم فعالیتهای این سازمان می باشد، افزود: بزرگترین تشکل تخصصی کشاورزی در حال حاضر سازمان نظام مهندسی کشاورزی است که 250 هزار عضو در کشورداشته که تنها 3 هزار و 500 عضو در استان دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان با بیان اینکه از لحاظ عملکرد جزاستان های برتر در کشور هستیم، ابراز داشت: برای حدود 500 هزار عضو جوان این سازمان شرایط کار فراهم شده است.

نصیری گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی در واقع برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، اشتغال زایی اعضا طرح جذب ناظرين، مشاورين(طرح نويسان)، انجام كارهاي مربوط به رتبه بندی اعضای حقیقی و حقوقی، انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و ادارات خصوصی و دولتی در زمینه های مختلف و صدور مجوزها را برعهده دارند.

 وی اظهار داشت: صدور مجوز در حوزه گیاه‌پزشکی، گلخانه، دام و طیور و شیلات  به عهده این سازمان است.

 وی با بیان اینکه صدور مجوز در سه حوزه دام طیور گلخانه و شیلات خلاصه می شود، افزود: در واقع صدور مجوزها در بخش‌های دام، طیور، گلخانه، کلینیک، پرورش قارچ، سایت پرورش میگو، فروشگاه سموم، ضد عفونی، انسکتاریوم، پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، آبیاری تحت فشار، سوخت، ناظرين صید فانوس ماهیان، ناظرين محیط زیست، مسئول فنی و  پلاک‌گذاری و... توسط اين  سازمان در حال انجام مي باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: هر کشاورز برای وام گرفتن از بانک کشاورزی اگر از یک کارشناس کشاورزی استفاده کند 25 درصد آورده بانک به آنها تخفیف می دهد که در راستای تشویق جهت بکارگیری کارشناسان جوان دراستان می باشد.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: در بخش گلخانه تا پارسال مقام دهم کشور را داشتیم و امسال پس از برگزاری جلسات با استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی و حمایت های شان و باحذف استعلام ها در صدور مجوز  برای مالکان زمین و آب که ابتکار عمل هرمزگان بود و با دستورمعاون وزیر در سایر استان ها اجرایی شد، جهش چشمگیری در حوزه صدور مجوز گلخانه اتفاق افتاد؛ درصورتیکه تاکنون در تاریخ استان 285هکتار گلخانه تا پارسال، مجوز صادر شده بود که در سه ماهه اول امسال، مجوز 300هکتار گلخانه در استان صادر شد که مقام نخست کشوری  از لحاظ صدور مجوز، سطح زیرکشت و ساخت در سه ماهه اول و دوم سال جاری نصیب هرمزگان شد که هر 300هکتار گلخانه در حال ساخت وبهره برداری می باشد. وی افزود: مجوزها یک روزه با ارائه طرح توجیهی و مدارک ملکیت زمین و آب و بدون اخذ استعلام،  صادر می شود. 

  نصیری گفت: در منطقه شهدادی حاجی آباد میزان زیادی گلخانه احداث شده است و اشتغالزایی بالایی دارد که نیروهای مورد نیازشان از روستای خودشان و سایر روستاهای هرمزگان تا بشاگرد و استان‌های همجوار تامین کنند که در سال های آتی افزایش اشتغالزایی دارند و صادرات گوجه دارند.

  رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان افزود: در رودان در مدت 40 روز، 15هکتار گلخانه احداث گردید که رکوردی در این بخش ثبت شده است.

وی اظهار داشت: هرمزگان از برنامه پیش بینی شده 5 ساله گلخانه های کشور جلوتر است. در شهرک های کشاورزی استان نیز بیش از 2500 هکتار گلخانه شناسایی، مطالعه و زیرسازی در حال آماده سازی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: هرمزگان مقام اول پرورش میگو وماهی در قفس را دارد و در بخش ماهیان خاویاری هم که تا چندسال قبل  هرمزگان پیشنهادی نداشت؛ در حال حاضر بدلیل پشتکار اعضای سازمان نظام مهندسی و شیلات، هرمزگان جزو مستعدترین استان کشور برای پرورش ماهی خاویاری در کشور است که در حاجی آباد، بندرعباس و رودان و میناب ماهی خاویاری تولید می شود.

حجت الاسلام عبادی زاده امام جمعه بندرعباس نیز ضمن بزرگداشت روز مهندس با اشاره به اینکه شما از نخبگان استان در بخش کشاورزی هستید، گفت: جایگاه برجسته سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور مرهون تلاش شما متخصصان این حوزه می باشد.

وی افزود: امروز ما وقت نداریم که با روشهای سنتی کارها را جلو ببریم، ما با دنیا در حال رقابت هستیم، شرایط خوبی به لحاظ کشاورزی در دنیا وجود دارد.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه شما مهندسین در حوزه کشاورزی موتور محرکه سازمان جهادکشاورزی هستید، ابراز داشت: سازمان اگر بخواهد شتاب بگیرد شما موتور محرکه آن هستید، اگر تلاشتان افزون شود سازمان جهادکشاورزی نیز رشد خواهد داشت.

حجت الاسلام عبادی زاده با اعلام اینکه امروز در همه بخشها شما به دو عامل کیفیت و کمیت بایستی بسیار توجه کنید، خاطرنشان ساخت: رقابت در این دو بخش حائز اهمیت است، ماموریت بزرگ شما در این مقطع گذر از روشهای سنتی در حوزه کشاورزی و شیلات و حرکت به سمت روشهای مدرن وعلمی می باشد.

وی با اشاره به اینکه ابرازهای مهم کاری شما در سازمان بایستی افزایش مهارت افزایی مردم در بخشهای مختلف باشد، افزود:  در صورت رشد فکری و مهارتی پیشرفت در بخش کشاورزی حاصل می شود.

امام جمعه بندرعباس در پایان با تاکید بر مشخص کردن اولویتها بیان داشت: به فارغ التحصیلان و صاحبان تجربه در استان بها دهید.