خبرها


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک: اجرای سامانه های نوین آبیاری درهرمزگان۳ برابر متوسط کشور است / جهش هرمزگان در توسعه سامانه های نوین آبیاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه مسوولان استان هرمزگان در مصرف بهینه آب عزم جدی داشته اند، افزود: متوسط کشور جهت اجرای سامانه های نوین آبیاری حدود 24 درصد است که نزدیک به 3 برابر متوسط کشور در این استان انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان،علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در آیین بهره برداری از طرح تجهیز، نوسازی، یکپارچه سازی اراضی و توسعه سامانه های نوین آبیاری مزرعه سرخنگی ازتوابع شهرستان بندرعباس در خصوص توسعه روشهای نوین آبیاری در کشور اظهار کرد: قبل از انقلاب حدود 38 هزار هکتار از سطح اراضی تحت پوشش سیستم آبیاری بود و در حال حاضر این رقم  به 2/4 میلیون هکتار رسیده که 1/1 میلیون هکتار آن در دولت تدبیر و امید انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب سرمایه گذاری های عظیمی در کشور انجام گرفته است افزود: توسعه سامانه های نوین آبیاری مورد توجه ویژه دولت و وزارت جهادکشاورزی بوده است و طی 7 الی 8 سال گذشته یک میلیارد و 50 میلیون دلار در پروژه توسعه روشهای مدرن آبیاری سرمایه گذاری صورت گرفته است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه هرمزگان یکی از استان های پیشرو دراجرای سامانه های نوین آبیاری است ،خاطرنشان کرد: 72 درصد از سیستم آبیاری این استان مجهز به سامانه آبیاری نوین است که نشان از توجه بهره برداران و مدیران استان به بهینه کردن آب می باشند.

اکبری با اشاره به اینکه مسوولان استان هرمزگان در مصرف بهینه آب عزم جدی داشته اند، افزود: متوسط کشور جهت اجرای سامانه های نوین آبیاری حدود 24 درصد است که نزدیک به 3 برابر متوسط کشور در این استان انجام شده است.

به گفته وی، با جهشی که دراین استان صورت گرفته است در 2 الی 3 سال آینده کل اراضی این استان تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اعلام اینکه محدودیتی درتخصیص اعتبارات توسعه سامانه های نوین آبیاری در استان هرمزگان نداریم، خاطرنشان ساخت: مسولان استان هر منابعی برای توسعه پروژه نیاز داشته باشند در اختیار آنها قرار می دهیم.

اکبری با اشاره به اینکه تاکنون حدود  40 میلیارد تومان در سال جاری به این پروژه تزریق شده است، افزود: قرار است 60 میلیون یورو ا زمحل صندوق توسعه ملی به پروژه توسعه سامانه های نوین آبیاری تخصیص داده شود که قطعا حدود 50 میلیارد تومان هم به این استان تخصیص داده می شود.

وی با ابراز رضایت از اینکه در این استان کارهای بسیارخوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته است، بیان داشت: دراین پروژه کار بسیار علمی و تخصصی انجام گرفته است، پروژه مذکور تلفیقی از بهسازی نخیلات و سیستم های مدرن آبیاری است.

این مسوول در پایان با بیان اینکه تلفیقی از منابع بهره ور بخش کشاورزی در این پروژه صورت گرفته است، افزود: تجمیع اراضی و هندسه سازی در این پروژه به خوبی انجام گرفته و با استفاده از منابع آبی که دراختیار مردم است کاشت نخلیات و صیفی و سبزی انجام می شود.

 انتهای پیام/