خبرها


به همت سازمان جهادکشاورزی؛ همایش روز جهانی خاک در هرمزگان برگزار شد

به همت سازمان جهادکشاورزی، همایش روز جهانی خاک در استان هرمزگان با حضور مدیران و کارشناسان، اساتید برجسته کشوری حوزه خاک در سالن همایش های این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، مهدی ترابی معاون بهبود تولیدات گیاهی صبح امروز در این همایش با بیان اینکه بیش از 95 درصد نیاز بشر توسط خاک تامین می شود، اظهار کرد: خاک و آب دو عامل مهم و حیاتی برای کشاورزی می باشند.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی باعث فرسایش خاک می شوند، افزود: تخریب خاک و کاهش سطح اراضی موجب کاهش کیفیت خاک می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی ادامه داد: اراضی آبی و خاکی برای امنیت غذایی کشور اهمیت بسزایی دارند.

ترابی با بیان اینکه فعالیت کشاورزی نادرست، اثراث تخریبی زیادی را بر محیط زیست خواهد داشت، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، آلودگی خاک، آب های سطحی وزیرزمینی وتغییر خصوصیات خاک از جمله اثراث مخرب محیط زیستی می باشند.

به گفته وی، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و افزایش غلظت آلاینده های خاک به فلزات سنگین خواص خاک را تغییر داده و نفوذپذیری خاک را نسبت به هوا و آب کم کرده و در نتیجه کیفیت خاک را تغییر می دهند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در همایش روز جهانی خاک اظهار داشت: بی شک زمین و خاک از نعمت های بزرگ خداوند بوده که در درون آن نعمت های دیگر نهفته می باشد.

عبدالصمد صمصام پور با اشاره به اینکه ادامه و استمرار حیات ازدل خاک بدست می آید، افزود: حفظ خاک و اراضی کشاورزی در امنیت غذایی بسیار حیاتی و مهم می باشد.

وی، با بیان اینکه امنیت غذایی در تاریخ موجب مهاجرت، جنگ و درگیری بین جوامع شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای استعمارگر برای به کرسی نشاندن مقاصد خود از ابزارامنیت غذایی استفاده می کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در ادامه توسعه نامتوازن حوزه ساخت وساز و گسترش بی رویه درحریم روستاها و شهرها را موجب از دست رفتن اراضی کشاورزی دانست و افزود: خرد شدن اراضی کشاورزی زمینه از بین رفتن خاک و بایرشدن زمین را ایجاد می کند.

صمصام پور خاطرنشان کرد: از بین رفتن جنگل ها و استفاده نادرست از آب موجب بایرشدن اراضی کشاورزی و بخش هایی از آن می شود.

به گفته وی، اراضی کشاورزی به عنوان ثروت ملی و نعمتی است که ازنسل های گذشته به ارث رسیده و ما موظفیم برای حیات و زندگی نسل های بعدی از این ثروت عظیم و گرانبها به نحو احسن استفاده کنیم.

این مسوول، همچنین به آمایش سرزمین و حدنگاری اراضی کشاورزی اشاره داشت و افزود: استفاده بهینه از اراضی کشاورزی زمینه را برای فرصت طلبی افرادی که چشم طمع به زمین وخاک دوختند را از بین خواهد برد.

صمصام پور در ادامه مقابله با خردشدن زمین را برای استفاده از بهینه از زمین و خاک مهم دانست و خاطرنشان ساخت: یکپارچه شدن زمین های کشاورزی و قانون منع خردشدن اراضی کشاورزی در جهت حفظ و استفاده بهینه این اراضی اجرا می شود.

وی همچنین ابراز داشت: مدیریت بهینه خاک و تدوین شیوه نامه روشهای نوین آبیاری، بهره وری صحیح از خاک در واقع کشاورزان را موظف به رعایت این شیوه نامه ها در جهت حفظ اراضی کشاورزی می کند .

این مسوول در پایان به راه اندازی سامانه 131 برای مشاوره به بهره برداران کشاورزی اشاره کرد وافزود: این سامانه در جهت حفظ اراضی کشاورزی و مشاوره به بهره برداران بخش کشاورزان می باشد.

گفتنی است ؛ در پایان این همایش دکتر ترابی عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص اهمیت نقشه برداری خاک درمدیریت پایدار با مطالعه موردی نیمه تفصیلی دقیق خاکشناسی در 12000 هکتار از اراضی شهرستان میناب مطالبی را ایراد کرد.