خبرها


رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان عنوان کرد:هرمزگان؛ حائز رتبه نخست در توسعه کشت های گلخانه ای

با حضور فریدن همتی استاندار هرمزگان، علی باقرزاده همائی رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان و محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری دو مجتمع گلخانه ای در روستای شهدادی شهرستان حاجی آباد به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، علی باقرزاده همائی در حاشیه مراسم بهره برداری از دو گلخانه در شهرستان حاجی آباد اظهار کرد: هرمزگان ، رتبه نخست توسعه کشت های گلخانه ای در سطح کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح اجرا شده کشت های گلخانه ای در شهرستان های حاجی آباد، رودان و میناب می باشد، افزود: سطح زیرکشت گلخانه استان هرمزگان در سال گذشته با 70 درصد افزایش به میزان 345 هکتار بوده که در حال حاضر تا پایان 6 ماهه سالجاری  207 هکتار می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، با بیان اینکه حجم تعهد ابلاغی کشت های گلخانه ای در سالجاری 300 هکتار می  باشد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود سطح کل گلخانه های این استان تا پایان سالجاری به 645 هکتار برسد.

به گفته باقرزاده، تسهیلات جذب شده در سال جاری جهت توسعه کشت های گلخانه ای 217 میلیارد تومان م ی باشد که اعتبارات آن از محل تبصره 18 و خوداجرایی تامین شده است.

وی در خصوص اعتبارات احداث دو گلخانه مذکور در حاجی آباد تصریح کرد: دو گلخانه با اعتبار 60 میلیارد ریال با پرداخت تسهیلات به میزان 48 میلیارد ریال از محل تبصره 18 و 30 میلیارد ریال با پرداخت تسهیلات به میزان 24 میلیارد ریال از محل اشتغال پایدار روستایی در شهرستان حاجی آباد احداث شده اند.

این مسوول ادامه داد: گلخانه های یاد شده در زمینی به مساحت 6 هکتار در روستای شهدادی شهرستان حاجی آباد واقع شده اند.

باقرزاده با اشاره به اینکه 5 هزار و 136 هکتار سطح شناسایی شده شهرک های گلخانه ای در استان هرمزگان می باشد، اظهار کرد: تاکنون 3 هزار و 170 هکتار زیرساخت این شهرک های گلخانه ای توسط شرکت شهرک های کشاورزی در استان در حال احداث بوده که یک هزار و 966 هکتار نیز توسط بخش خصوصی در حال اجرا می باشد.

وی در خصوص زمان بهره برداری این شهرک های گلخانه ای در استان هرمزگان بیان داشت: پیش بینی می شود تا سال 1404 تمامی شهرک های گلخانه ای در استان هرمزگان به بهره برداری برسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ، اعتبار مورد نیاز جهت ساخت شهرک های گلخانه ای را 88 میلیارد و 510 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این اعتبارات از محل منابع دولتی و منابع تسهیلاتی تامین شده است.

باقرزاده در خصوص اشتغالزایی ایجاد شده توسط شهرک های گلخانه ای اظهار داشت: با بهره برداری از این سطح شهرک های گلخانه ای در استان هرمزگان برای 45 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد می شود .

وی همچنین میزان تولید محصولات توسط کشت های گلخانه ای را با بهره برداری از تمامی شهرک های گلخانه ای در استان هرمزگان را یک هزار و 500 هزار تن بیان داشت و خاطرنشان کرد: این میزان تولید محصول برابر با 40 هزار هکتار کشت در فضای باز می باشد.