خبرها


جشنواره خرما در بستک برگزار شد

نخستین جشنواره خرما با حضور معاون استاندار، مسئولان ستادی سازمان جهاد کشاورزی ، کشاورزان و تولید کنندگان خرما در بستک برگزار شد.

نخستین جشنواره خرما با حضور معاون استاندار، مسئولان ستادی سازمان جهاد کشاورزی ، کشاورزان و تولید کنندگان خرما در بستک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان ضمن تاکید بر تکرار در برگزاری چنین جشنواره هایی گفت: خرما در قرآن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خداوند بنا به ارزش بالای این میوه بهشتی و کریم آن را در کنار زیتون و انگور و انجیر و هم تراز آن ها قرار داده است گاهی بالاتر.

وی بیان کرد: کشاورزان هرمزگانی و بستکی ارزش این میوه کریم را درک می کنند که این جشن شکرگذاری را برپا کرده اند.

سیدشمس الدین حسینی قتالی در حاشیه برگزاری این جشنواره با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه این شهرستان در تولید انواع خرما، اظهار داشت: معرفی محصولات خرمای تولیدشده شهرستان و همچنین سایر فرآورده‌های خرما، مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: استان هرمزگان یکی از استان‌های تولید کننده خرما در سطح کشور می باشد که شهرستان بستک با دارا بودن نخلستان‌های قابل توجه، سهم بسزایی از این تولیدات دارد.

فرماندار بستک خاطرنشان کرد: سالانه بیش از پنج هزار تن محصول از ۲۰ نوع خرما از سطح نخلستان‌های این شهرستان برداشت می شود.

حسینی قتالی سطح نخلستان‌های این شهرستان را حدود دو هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر معرفی ظرفیت‌های این شهرستان با عنوان خرما و بازی های بومی محلی که از مشتقات نخل خرما استفاده می شود، تسهیل شرایط فروش و جذب گردشگر نیز جزو اهداف برگزاری این جشنواره می باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش نیز عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بستک، احیاء نخیلات و توانمند سازی نخل‌داران باید مورد توجه قرار داشته باشد که با برگزاری جشنواره سعی در پیگیری آن داریم.

اضافه می‌شود، برداشت رطب در این شهرستان از ارقام زودرس خنیزی از اوایل مردادماه شروع شده و با برداشت ارقام دیررس مانند خصاب و هلالی در اوایل آبان‌ماه به پایان می‌رسد.