خبرها


جشنواره مغ و مشتا در میناب برگزار شد

جشنواره فرهنگی،سنتی و آیینی مغ و مشتا با برنامه مغ بری، کنگ جوشی، شیره گیری، سوند بافی، صنایع دستی و موسیقی در شهرستان میناب برگزار شد.

جشنواره فرهنگی،سنتی و آیینی مغ و مشتا با برنامه مغ بری، کنگ جوشی، شیره گیری، سوند بافی، صنایع دستی و موسیقی در شهرستان میناب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، مغ بری،کنگ جوشی،شیره گیری،سوند بافی،صنایع دستی و موسیقی محلی در میناب برگزار شد. مراسم با مُغ‌بری آغاز شد و بعد از آن به‌صورت کارناوال تا شیروانی و  محل جاگذاری دیگ‌ها (نزدیک مُشتا) همراه با نواختن موسیقی سنتی ادامه داشت.

در بین راه گروه‌هایی در حال سوند بافی بودند که مردم  از نحوه کار آن‌ها بازدید کردند تا به محل مُشتا برسند. خانه‌ای بومی ساخته‌شده از اجزای نخل نیز برپا  شد که دیدن آن برای بسیاری از مردم خاطره‌انگیز بود.

یکی از احیاگران فرهنگ و آیین های میناب در حاشیه برگزاری این جشنواره افزود: مغ بری و کنگ جوشی نزد مردم میناب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در گذشته ای نه چندان دور بخش اعظمی از اقتصاد مردم میناب در همین آیین نهفته بود، گفت: از صحنه های زیبا که بیانگر عجین شدن فضای کار و اقتصاد مردم میناب با باورها و اعتقادات دینی مذهبی است می توان به این موضوع اشاره کرد که وقتی مُغ بُر(کسی که بالای نخل است و خوشه ها را به وسیله داس از درخت جدا می کند) آخرین خوشه را از هر درخت جدا کرد فریاد می زند ” لااله الا الله” و پامُغی ها(افرادی که زیر درخت نخل مشغول جمع آوری خوشه ها هستند) در پاسخ او ندا می دهند ” محمداً رسول الله و علیً ولی الله ” .

این جشنواره با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در پارک ملت شهرستان میناب اجرا شد.

قاسمی معاون برنامه ریزی و اقتصادی فرمانداری ویژه شهرستان میناب گفت:پاسداشت آیین و رسوم نشان دهنده تاریخ و فرهنگ پیشینیان است.

وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان افزود:باید تلاش شود رسوم و عاداتی که از گذشتگان بوده برجای بماند.

جعفری دبیر سومین جشنواره آئینی سنتی مغ و مشتا ضمن خوشنودی از حضور مردم و مسئولین گفت:هدف از برگزاری این جشنواره بازسازی آیین ها و رسومات گذشتگان و قدم در راه حفظ و احیای آن است.

جعفری اذعان کرد:میناب یکی از بزرگترین نخلستان‌ها را دارا بوده اما با این‌وجود مردم از سود و فواید آن محرومند و فقط در حد امرار معاش از آن استفاده می برند.

وی با بیان اینکه چنین مراسمات و برنامه ها تاثیر بسزایی در جذب گردشگر و بالاخص مخاطب های فرا استانی خواهد داشت اظهار کرد:این برنامه که ظرفیتی است به جهت ایجاد اوقاتی شاد و دیدنی برای همشهریان و سایر هم استانی ها و هموطنان ،زمینه ای برای زنده نگه داشتن سنت ها و جلب توجه مردم و مسئولان به ظرفیت های ویژه نخل در منطقه است.

شهرستان میناب به عنوان دومین شهرستان هرمزگان با ۳۰۰هزار نفر جمعیت و در فاصله ۹۰کیلومتری شرق هرمزگان یکی از قطب های مهم کشاورزی وباغداری بوده که هم اکنون ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات و ۸۰ رقم خرما دارد.