خبرها


کشاورزان از نهالستان های مجاز خرید کنند/با تولید کنندگان نهال غیر مجاز برخورد می کنیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: کشاورزان نهال خود را از نهالستان های مجاز خریداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: کشاورزان نهال خود را از نهالستان های مجاز خریداری کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛ یکی از مهمترین نهاده های کشاورزی نهال است به همین منظور طرح محصولات گواهی شده با استفاده از نهال و پیوندک سالم در این استان اجرا می شود.

ترابی بیان کرد: از آن جایی که توسعه باغات به دلیل اهمیتی که از بُعد سرمایه گذاری و تولید دارد، نیازمند تامین نهال مجاز است و اگر نهاده مناسب و با کیفیت تامین نگردد زیان غیر قابل جبرانی به منابع کشاورزی و منابع مالی کشاورز در بر خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی گفت: در استان 4 نهالستان مجاز فعالیت می کنند که در فرایند تولید نهال سالم استان سرآمد می باشند.

وی اظهار داشت: در  فرایند تولید نهال سالم مواد اولیه تکثیری برای تولید نهال از لحاظ اصالت ژنتیکی کاملا تثبیت شده و از نظر سلامت عاری از هر گونه بیماری خطرناک است .

ترابی اظهار داشت:تعدد باغ های مادری  به تنوع ژنتیکی در تولید محصولات باغی کمک می کند.

این مقام مسئول گفت: هر نهالی پسندیده کشت در زمین اصلی نیست. احداث باغ ، نوعی سرمایه گذاری است؛ بدون شک جدا از ارکان بنیادین احداث باغ و فرآوری تجاری میوه استفاده از نهال مرغوب، سالم، نیرومند و مطمئن از ارقام مختلف میوه جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه می باشد.

ترابی در ادامه تصریح کرد: هر چند دیگر شرایط در حد مطلوب تأمین شوند، احداث باغ با نهال های نامرغوب، لاغر و غیرمطمئن از گونه رقم دلخواه کاری بیهوده و هدر دادن سرمایه محسوب می شود چون مدتی پس از کاشت نهال ها ، یا بسیاری از آنها خشک خواهد شد و یا این نهال ها به درختانی ناتوان و رنجور تبدیل می شوند که از نظر رشد و میزان فرآوری فرآورده با درختان تندرست از همان رقم قابل مقایسه نیستند همچنین ،بسیاری از باغداران بعد از کشت نهال در سنه بعد ناچار به واکاری می شوند که به نوعی از دست دادن زمان و سرمایه محسوب می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بیان داشت؛ افزایش کیفیت میوه‌ها وقتی تحقق خواهد یافت که باغ‌های میوه با رعایت کامل اصول فنی و به‌کارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال‌های سالم و مرغوب و از واریته‌های اصلاح شده احداث و مدیریت شوند.

دکتر ترابی در رابطه با نهالستان های غیر مجاز گفت: بیش از 40 نهالستان غیر مجاز نیز در استان فعالیت می کنند که بعضا قابل شناسایی نیستند و توصیه می کنیم کشاورزان جهت پیشگیری از زیان مالی از آن ها خریداری نکنند، هرچند ما نیز با فروشندگان نهاده های غیر مجاز و یا آلوده برخورد می کنیم.

ترابی در پایان تصریح کرد: از کشاورزان در خواست داریم در صورت مشاهده نهالستان های غیر مجاز مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محل سکونت و یا از طریق سامانه ارتباط مردمی(صدای کشاورز) با شماره 3315 اطلاع دهند.