خبرها


اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای مهار بیماری"جاروک" در سطح باغات استان

جهت مقابله و كنترل بيماري جاروك، مبلغ يكصد و بيست ميليارد ريال به استان تخصيص داده شده است.

جهت مقابله و كنترل بيماري جاروك، مبلغ يكصد و بيست ميليارد ريال به استان تخصيص داده شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛ حمید دولتی مدیر حفظ نباتات گفت:بيماري "جاروك" ليموترش داراي عاملي فايتوپلاسمايي است كه توسط پيوندك‌ها و حشرات ناقل آلوده مانند زنجرك‌ها از درختان آلوده به درختان سالم منتقل مي‌شود و از زمان نفوذ بيماري و مبتلا شدن درخت ليموترش تا زمان ظهور علايم بيماري كه دوره كمون ناميده مي شود از 6 تا 14 ماه طول كشيده و با بروز علايمي چون رشد چندين جوانه و شاخه بدون خار و شكننده از محل يك گره و ايجاد برگ‌هاي كوچك‌تر از حد طبيعي و كشيده مانند يك جارو كه به تدريج باعث توقف رشد زايشي و رويشي درخت مي‌گردد منجر به خشكيدگي نقاط آلوده و به سرعت باعث زوال و خشكيدگي كامل درخت آلوده مي‌شود.
وی در رابطه با سابقه بیماری تصریح کرد: این بیماری درسال 1365 در كشور عمان و سال 1368 در كشور امارات متحده عربي گزارش گرديد و به دليل اينكه به موقع ريشه كني انجام نشد دهها هزار هكتار ليموترش را از بين برد.درسال 1380 ليموترش هاي هندوستان آلوده اعلام شد وحتي احتمال آلودگي درختان نارنگي نيز در هندوستان گزارش گرديد. بیماری جاروک لیموترش نخستين بار در سال 1376 در نيك شهر بلوچستان و درسال 1377 درهرمزگان گزارش شد.
مدیر حفظ نباتات تصریح کرد: جهت مقابله و كنترل بيماري جاروك، مبلغ يكصد و بيست ميليارد ريال به استان تخصيص داده شده است.
وی بیان کرد: امحاي باغات آلوده به بيماري جاروك (بالاي 50 درصد آلودگي) در سطح 12837 هكتار در سطح شهرستان‌هاي ميناب، رودان، بندرعباس، حاجي آباد و سيريك انجام شده است.
دولتی ادامه داد: عمليات جايگزيني باغات امحا شده در سطح 12837 هكتار. نهال‌های مورد نیاز از ارقام مرکبات (لیموشیرین، پرتقال، ليمو ليسبون و نارنگی)، گرمسيري (انبه، چيكو، گواوا و كنار) و نخیلات (پاجوش و كشت بافت) تأمین گرديده است.
مدیر حفظ نباتات تصریح کرد: اصلاح سيستم آبياري و تأمين لوله‌هاي مورد نياز در سطح 1270 هكتار در سطوحي كه امحاي باغات آلوده صورت گرفته و سيستم آبياري تحت فشار آسيب ديده است.
حمید دولتی گفت: 19 برنامه ترویجی و آموزشی نیز در قالب های مختلف از جمله كلاس كارگاه آموزشي، برنامه راديويي و تلويزيوني، زيرنويس برنامه‌هاي تلويزيوني، نشريات ترويجي و انيميشن جاروك ليموترش انجام شده است.
وی ادامه داد: رديابي باغات ليموترش جهت شناسايي باغات آلوده ، عمليات كنترل شيميايي ناقل شامل تهيه و تأمين سموم جهت كنترل ناقل بيماري، مديريت باغات با آلودگي پايين شامل عمليات مبارزه شيميايي و مكانيكي با علف هرز و حذف شاخه‌هاي آلوده به جاروك در سطح 4500 هكتار نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا می باشد.

دولتی ادامه داد: تعداد 1450776 اصله نهال نیز توزیع شد كه 66 درصد اين نهال‌ها در شهرستان رودان، 5/32 درصد در شهرستان ميناب و 5/1 درصد باقي‌مانده در شهرستان‌هاي بندرعباس، حاجي آباد و سيريك كشت گرديده است. از ميزان كل نهال‌هاي توزيع شده شامل 907395 اصله نهال مركبات، 314983 اصله نخيلات، 195409 اصله گرمسيري و 32979 اصله انگور مي‌باشد.