خبرها


ثبات در تولید محصولات کشاورزی، منجر به افزایش امنیت غذایی می شود

استاندار هرمزگان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از فعالیت های این سازمان از بدو تاسیس تا کنون بر توجه به افزایش بهره وری در حوزه های مختلف کشاورزی تاکید کرد.

استاندار هرمزگان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از فعالیت های این سازمان از بدو تاسیس تا کنون بر توجه به افزایش بهره وری در حوزه های مختلف کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛ فریدون همتی گفت: بخش کشاورزی به طور مستقیم با امنیت غذایی مردم در ارتباط است و در کانون توجه قرار دارد.

وی افود: در این بخش چندین هزار نفر مشغول به کار و امرار معاش می باشند و بخش بزرگی از منابع را در اختیار دارند از جمله منابع طبیعی، لذا توجه به افزایش بهره وری در این حوزه و ایجاد ثبات در تولیدات این حوزه منجر به افزایش امنیت غذایی می گردد.

همتی تصریح کرد: برا افزایش بهره وری نیازمند آموزش و سیاست گذاری صحیح و سنجیده هستیم به گونه ای که بتوانیم با حداقل منابع حداکثر استفاده را از منابع انسانی، طبیعی و مدیریتی ببریم.

نماینده عالی دولت در استان اضافه کرد: ما باید از تکنولوژی های نو در حوزه های مختلف کشاورزی استفاده کنیم، مشکلات درون دستگاهی و موانع موجود در مقابل مردم را هموار سازیم.

دکتر همتی گفت: ما باید مسائل و مشکلات مردم را به صورت جهادی مرتفع سازیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم و به آن ها اطمینان خاطر بدهیم که همواره در کنار آن ها هستیم، نباید به گونه ای رفتار کنیم که گمان ببرند در مقابل آن ها قرار گرفته ایم.

استاندار هرمزگان ضمن اشاره به بحث جذب سرمایه گذار گفت: بحث بومی و غیر بومی بزرگترین زیان را به استان می زند و این نگاه باید تغییر کند ما باید بر اساس شاخص هایی مانند توانمندی به حوزه سرمایه گذاری و سایر بخش ها بنگریم و از حواشی دوری کنیم.

همتی افزود: تحت تاثیر افکار بد قرار گرفتن بزرگترین ضربه ای است که یک مجموعه درگیر آن می شود لذا باید در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی آن را مد نظر قرار دهیم؛ نباید نگاه محدود مدیریتی را به مردم تحمیل و از پیشرفت و توسعه آن ها جلوگیری کنیم. 

این مقام مسئول تصریح کرد: بارها شنیده ایم که هرمزگان محروم است در صورتی که ثروتمندترین نقطه از کشور عزیزمان هرمزگان است؛ بیشترین ظرفیت های تجاری در استان وجود دارد که باید با مدیریت صحیح از آن ها بهره برداری شود.

همتی با اشاره به وضعیت ملخ صحرایی و روند مبارزه و حواشی که بعضا سازمان های مرتبط با مسئله درگیر آن هستند گفت: تنها راه برای جلوگیری از بروز بدگمانی مردم اطلاع رسانی صحیح و سنجیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد بخش کشاورزی گفت: سال 97 برای ما سال خوبی بود و تا حدودی به اهداف خود دست یافتیم. که از مهمترین اهداف ما رسیدن به سقف تولید بیش از یک میلیون و 700هزار تن محصولات زراعی دست یافتیم که بخش زیادی از نیاز استان و کشور را تامین و مابقی را صادر کردیم که موجب ارز آوری و ثبات در سال گذشته شد.

علی باقرزاده همایی تصریح کرد: در بحث تولید گوشت 10 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته داشتیم و همچنین در تولید آبزیان نیز به سقف تولید 290 هزار تن دست یافتیم.

وی گفت: این میزان تولید موجب شد برای بیش از 9 هزار و 200 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود: دلیل افزایش تولید در سال 97 و ثبات در آن دوره عدم وجود نوسانات دمایی و آموزش هایی بود که به بهره برداران داده شد و همچنین مراقبت هایی که خود کشاورزان انجام دادند و همینطور زمانبندی مناسب کشت بود که صورت گرفت.

علی باقرزاده  در رابطه با وضعیت مبارزه با ملخ صحرایی نیز بیان داشت: اکثر مناطق استان در حالت تعادل قرار دارند و تا زمان پاکسازی کامل مناطق آلوده فعالیت های اکیپ های مبارزه متوقف نخواهد شد همچنین همزمان با ورود موج جدید ریزش ها نیز اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهیم داد.

وی در پایان ضمن تقدیر از کشاورزان در خصوص مبارزه با ملخ صحرایی به همکاری و همراهی فرمانداران، دهیاری ها و شوراهای روستا نیز اشاره، و از آن ها نیز تشکر کرد.