خبرها


موج جدید ملخ های صحرایی در راه هرمزگان

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جریان بازدید از زمین‌های کشاورزی دهستان سیاهو افزود: موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی از ابتدای تیرماه به کشور آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جریان بازدید از زمین‌های کشاورزی دهستان سیاهو افزود: موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی از ابتدای تیرماه به کشور آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛ محمدرضا درگاهی افزود: بر اساس نقشه‌های فائو بیشترین هجوم دسته‌های جدید در استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان است و این هجوم بسیار گسترده و وسیع است .

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۳ دسته ملخ در ۸ استان کشور ریزش داشته‌اند و در ۵۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی عملیات سم‌پاشی و کانون کوبی انجام‌شده است، اظهار کرد: با هجوم دسته‌های جدید سطح سم‌پاشی تا اواخر شهریور به بیش از ۸۰۰ هزار هکتار در کشور می‌رسد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بیشترین حجم سم‌پاشی و کنترل آفت در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کشور و هرمزگان بوده است.

درگاهی با بیان اینکه در ماه‌های پاییز احتمال بازگشت ملخ‌های صحرایی از کشور‌های پاکستان و هند به ایران وجود دارد، تصریح کرد: ملخ‌ها به علت گرمی هوا در ایران تخم‌گذاری نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روند مبارزه و سم‌پاشی در کشور تا پایان سال ادامه می‌یابد، اظهار کرد: حجم ریزش و طغیان در حاجی‌آباد بسیار جدید و بحرانی است و نیازمند است تا بسیج، نیرو‌های مردمی و ارتش برای کنترل آفت همکاری کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: سم‌پاشی و مبارزه با هجوم ملخ تاکنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که نیمی از آن را سازمان برنامه‌وبودجه و استانداران استان‌های جنوبی تأمین کردند.

وی با بیان اینکه مبارزه با ملخ صحرایی در ۸۰۰ هزار هکتار از استان‌های جنوبی کشور تا پایان امسال ادامه دارد، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را کنترل این آفت و حفظ امنیت غذایی کشور به کار گرفته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: تیم‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با امکانات و تجهیزات کامل در حالت آماده‌باش قرار دارند تا دسته‌های جدید ملخ‌ها را رصد و با آن مقابله کنند.