خبرها


اطلاعیه سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با مبارزه با ملخ صحرایی برای تنویر افکار عمومی

این زمستان هم بگذرد ......

اما آیا القاء نا اميدي مي تواند وضع جامعه را بهتر كند؟  و حتی بدتر آیا نمی تواند نهادهاي مرتبط را برای ارائه خدمات و مبارزه با این آفت  ، با مشكل مواجه كند؟

 

مانند همه زمستان های سیاه ملت عزیز ایران ، نه جنگ و ترور و نه سیل و زلزله و نه اینک ملخ صحرایی عزم و اراده ملت ایران را به چالش نمی کشاند .  آفت  و بلاياي طبيعي همواره بشر را در اقصي نقاط جهان آزار مي دهد حتي كشورهاي پيشرفته دنيا نيز گاهي اوقات با اين پديده هاي شوم دست و پنجه نرم مي كنند اما رسانه هاي آنها ،  هرگز مشكلات آنان را به نقد و چالش نمي كشانند.

 

آفت ملخ صحرایی 5 ماه است که یک تیم  250 نفره فنی  و نیمی از جمعیت استان هرمزگان را که مستقیم یا غیر مستقیم با بخش کشاورزی در ارتباط هستند را مشغول تلاش و فعالیتی شبانه روزی کرده است

 

11 شهرستان و 3 جزیره  در گیر هجوم دستجات متراکم ملخ صحرایی پروازی از عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کشور مان  شدند و در  150 نقطه از استان عزیزمان که در هر ریزش بالغ بر 50 میلیون بوده  و 4 ابر ملخ بالای 200 میلیون ملخ بوده که  هر ملخ قادر است طی سه مرحله  300  تخم گذاری در عمق 10تا 15  سانتیمتری خاک  بگذارد و خروج  پوره های آنها جمعیت مخربی را بوجود خواهد اورد . این امار و ارقام   برای هر حسابگری  ایجاد ترس و نگرانی می کند ،  اما اينكه اساس كار را زير سوال ببريم و اينكه هيچ كاري انجام نشده به دور از انصاف و عدالت است.

 

از بهمن ماه گذشته تا كنون از طريق مقامات مسئول مدام از تريبونهاي مختلف از هجوم آفت ملخ صحرایی  حكايت شده است.  شاید هم در روند مبارزه با این حجم از آفت هم  نواقصي و يا ناهماهنگي هائي رخ داده باشد که شك و شبهه اي نيست اما ،

 

برای کسانی که درک درستی  از واحد هکتار دارند

 

قابل فهم است که پیمایش یک میلیون 800 هزار  هکتار از دشتهای استان هرمزگان برای ردیابی این آفت چه عزم و اراده ای را می  طلبد .

 

برای کسانی که درک  درستی از سم و سمپاشی  دارند.

 

قابل فهم است که 115  هزار هکتار سمپاشی با تعداد محدود کارشناسان فنی  و البته با همت بلند کشاورزان منطقه چه کارجهادی بزرگی بوده است .

 

فراموش نمی شود لحظه بوسه دکتر درمانگاه روستا بر دستان سمپاشان زحمتکش که  نیمه شب دچار مسمومیت می شدند و می گفت:  مثل دوران دفاع مقدس  شما سنگر سازان بی سنگرید و جلو تیر دشمن ایستاده اید .

 

از روزي كه اين بحران در هرمزگان شكل گرفته است همه مقامات مسئول كشوري و استاني پاي كار بوده اند. و  مشخص است كه نسبت به مردم هيچگاه بي تفاوت نبوده و نيستند.

 

با نگاهي به عملكرد رسانه هاي معاند خارج از كشور خواهيم ديد كه خط خبري آنان تنها تزريق ياس و ناميدي به جامعه است به گونه اي خبر مي دهند كه مسئولان دست بر روي دست گذاشته و تنها شاهد نابودي مردم از لحاظ جان و مالشان هستند که البته دشمنان نظام همين رسالت را دارند و خيلي هوادار و خير خواه مردم ما نيستند ، اما توقعي كه وجود دارد اينكه رسانه هاي ما بايد واقع بينانه با مردم مواجه شوند . نواقص را حتما بيان كنند و مسئولان را از ضعف ها آگاه كنند اما هرگز نبايد القاء ياس كنند و به مردم اميد دهند و اين احساس را در جامعه تقويت كنند كه مسئولان براي حل مشكل مردم در كنار آنها هستند و حتما هم تا پايان كار تلاش خواهند كرد.

 

در هرمزگان  به رغم وجود مشكلات در مقابله با ملخ صحرایی همه مسئولان امروز به ميدان آمده اند و رسانه هاي ما نيز بايد تمركز خود را بر رفع مسائل و مشکلات بگذارند و كمك كنند تا اين بلاي آسماني هر چه زودتر به يك فرصت طلائي براي وحدت مردم و مسئولان تبديل شود.

 

رسانه هاي متعدد ما اعم از ديداري نوشتاري و شنيداري مي توانند به مردم اميد دهند و اين خط خبري رسانه هاي بيگانه كه مي خواهند نظاممان را ناكارامد جلوه دهند بايد توسط رسانه هاي دلسوز پاك شود.

 

 برای تکمیل گفته های خود به زودی سخنان کشاورزان هر منطقه را نیز جویا شده و به اطلاع افکار عمومی جامعه خود می رسانیم .