خبرها


همایش روز جهانی تنوع زیستی در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان برگزار شد

با شعار تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامت ما، همایش روز جهانی تنوع زیستی در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان برگزار شد.

با شعار تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامت ما، همایش روز جهانی تنوع زیستی در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، پیش از ظهر امروز چهارشنبه یکم خرداد همزمان با 22 می روز جهانی تنوع زیستی، با شعار توع زیستی ما، غذای ما، سلامت ما، با همکاری جهادکشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست، دانشگاه هرمزگان، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، همایش روز جهانی تنوع زیستی در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان برگزار شد. 

 

حاجبی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان در این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در همایش، گفت: یکم خردادماه مصادف با 22 می روز تنوع زیستی نامگذاری شده است.

 

وی، افزود: تنوع زیستی تمام سطوح کره زمین را شامل می شود که بطور قطع زندگی ما در کنار زندگی مسالمت آمیز با این موجودات است.

 

حاجبی، اظهار کرد: گیاهان کشاورزی کشت شده وابسته به تنوع زیستی هستند و حفظ تنوع زیستی باید به معارف عمومی تبدیل شود.

 

وی، خاطرنشان کرد: بیش از 900 گونه گیاهی به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان جمع آوری شده است.

 

میثم قاسمی معاون فنی حفاظت محیط زیست هرمزگان در همایش روز جهانی تنوع زیستی، گفت: یکی از اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در حفظ تنوع زیستی، اجرای برنامه تدوین مدیریت بومی برای حاشیه تالاب هاست.

 

معاون فنی حفاظت محیط زیست هرمزگان، افزود: در خصوص حیات وحش هرمزگان نیز حفاظت از دو گونه خرس سیاه و پلنگ آسیایی را داشته ایم.

 

وی، خاطرنشان کرد: سالانه با همکاری اداراتی نظیر دامپزشکی در خصوص اقدامات محیط زیست در این حوزه نظارت و پایش های متعدد صورت می گیرد.

 

پروفسور احسان کامرانی محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان در همایش روز جهانی تنوع زیستی، گفت: زندگی همه با تنوع زیستی و طبیعت گره خورده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان، افزد: انواع موجودات زنده در تنوع زیستی حضور دارند و به نوعی برای بقا به هم وابستگی و ارتباط دارند.

 

وی، تصریح کرد: اهمیت نوع زیستی بر کسی پوشیده نیست تا جایی که همه امور زندگی انسان به این تنوع بستگی دارد.

 

کامرانی، تنوع زیستی را دارای ارزش دانست و گفت: کشور ما در شش کنوانسیون بین المللی تجارت بین المللی، گونه های مهاجر، منابع ژنتیک غذا و کشاورزی، رامسر و میراث جهانی عضو است.

 

وی، افزود: تخریب زیستگاه ها، سوزاندن باقیمانده محصولات کشاورزی در زمین های زراعی، جانمایی نامناسب آب شیرین کن های استان و ریختن فاضلاب به دریا را میتوان از تهدیدهای موجود زیست محیطی استان دانست.

 

محقق هرمزگانی، بیان کرد: 93 درصد مرجان های دنیا توسط فعالیت های انسانی از بین رفته است.

 

کامرانی، گفت: میتوانیم با پیوستن به پروتکل ناگویا که در مورد دسترسی به منابع ژنتیکی و تسهیم عادلانه و منصفانه منافع حاصل از استفاده الحاقی به کنوانسیون تنوع زیستی است به حفاظت محیط زیست کشور کمک کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان، خاطرنشان کرد: کشور ما از تنوع دریایی بی نظیری برخوردار است که بعضا بومی هرمزگان و خلیج فارس و دریای عمان است.

 

دهقانی محقق و مدیر کیفیت آزمایشگاه های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در این همایش، گفت: جمع آوری مطالعات داده های تنوع زیستی توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته است.

 

وی، افزود: بررسی ساختار جمعیت، تنوع زیستی گونه ای و الگوی پراکنش ماهیان در منطقه حفاظت شده حرا از تازه ترین طرح های تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.

 

دهقانی، خاطرنشان کرد: در جموع بیش از 115 گونه در خوریات لافت شناسایی گردیده که خانواده گیش ماهیان بیشترین جمعیت را دارند

 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم نیز بیانیه همایش تنوع زیستی قرائت و راهکارهای پیشنهادی ارائه گردید.