خبرها


کمیسیون آب و کشاورزی مجلس با نگاهی ویژه به اجرای پروژه های جدید در هرمزگان کمک کند

ستاندار هرمزگان گفت: انجام کارهای جدید نیازمند گشایش در اعتبارات است و از کمیسیون آب و کشاورزی مجلس می‌خواهیم تا در این راستا کمک های لازم را داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛دکتر فریدون همتی در نشست با اعضای کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازدید اعضای این کمیسیون در راستای سیاست گذاری، برنامه ریزی و اختصاص بودجه های بیشتر به استان موثر خواهد بود، عنوان کرد: هرمزگان استانی استراتژیک اما فراخشک است و میزان تبخیر بالای آب در این استان یک مسئله و مشکل اساسی محسوب می شود.
وی ادامه داد: این استان از ظرفیت های گسترده ای در زمینه پرورش ماهی و میگو برخوردار است که شکوفایی آنها به برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه نیاز دارد.
استاندار هرمزگان افزود: نزدیک به نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاهای این استان زندگی می‌کنند که با برنامه‌ریزی مناسب و توجه به کشاورزی و تولید در روستاها می توان ماندگاری این جمعیت در روستاها را افزایش داد.
همتی تصریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کشور عمان ظرفیت خوبی جهت صادرات محصولات کشاورزی استان های جنوبی به ویژه هرمزگان محسوب می شوند و باید برای این کار برنامه ریزی دقیقی داشت.
وی خواستار انجام آمایش جدید در حوزه آب و کشاورزی با توجه به تهدید خشکسالی و کمبود آب شد و بیان داشت: این امر نیازمند مصوبات دقیق و نگاه ویژه کمیسیون آب و کشاورزی مجلس است.
استاندار هرمزگان با اشاره به در اولویت قرار گرفتن اجرای پروژه های آبخیزداری در هرمزگان، اظهار داشت: ایجاد سازه های آبخیزداری یکی از راه های تامین آب شرب و کشاورزی برای روستاهاست که موجب تغذیه دشت ها، حفظ خاک و ایجاد جاذبه های گردشگری نیز خواهد شد.
همتی بر لزوم استفاده بهینه از آب تاکید کرد و افزود: بر اساس سیاست گذاری انجام شده قرار است بخش عمده ای از آب شرب در هرمزگان از طریق آب شیرین کن ها تامین شود تا بتوانیم استفاده مطلوب و بهینه از روان آب ها داشته باشیم.
وی گفت: انجام کارهای جدید نیازمند گشایش در اعتبارات است و از کمیسیون آب و کشاورزی مجلس می‌خواهیم تا در این راستا کمک های لازم را داشته باشد.
بخش خصوصی باید وارد چرخه اقتصاد شود
آشوری نیز در حاشیه سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: رویکرد ما این بود که بخش خصوصی وارد چرخه اقتصاد شود. بر اساس گزارشات در حاشیه خلیج فارس حدود 30 میلیون متر مکعب توان برداشت داریم اما هنوز به یک میلیون مترمکعب دست نیافته ایم؛ ولی در حال حاضرخط انتقال آب خلیج فارس به استان های کرمان و یزد برای تحقق هدف استفاده از آب های نوار ساحلی در حال اجرا می باشد.
محمد آشوری در بحث وام کشاورزی نیز تصریح کرد: امنیت روانی کشاورزان باید تامین شود ولی با این نوع وام ها کشاورزان از لحاظ روانی درخطر هستند.از مزیت هایی که در استان هرمزگان در بخش کشاورزی وجود دارد میتوان به 25 درصد اشتغال در حوزه کشاورزی اشاره کرد.
این نماینده مجلس گفت: ما در بخش تولید خرمای پیارم، بخش های شیلاتی و مرکبات حرف برای گفتن داریم.
وی افزود: ما تمایل داریم قوانین به گونه ای باشد کشاورز رشد کند.
آشوری گفت: در بخش کشاورزی به خصوص در بحث شیلاتی و استفاده از آبیاری های نوین تحول ایجاد کنیم. ما در بحث پرورش میگو موفق بوده ایم که منجر به اشتغال پایدار می شود.
بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی و مجلس از میناب
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای این کمیسیون از سد سرنی و چند طرح دیگر در میناب بازدید کردند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای این کمیسیون و نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از طرح شبکه آبیاری و زهکشی دشت مرکزی میناب، سایت پرورش میگو شمالی و جنوبی تیاب و سد سرنی بازدید کردند.
وی، سفر به برخی از شهرستان‌های هرمزگان  را از برنامه‌های کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این استان برشمرد و افزود: شرکت در جلسات کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی و بازدید تعدادی از طرح‌های شاخص بخش آبی  استان هرمزگان از جمله برنامه‌های نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در طول این سفر است.هدف از این سفر بررسی مسائل و مشکلات حوزه شیلات و طرح‌های آبی هرمزگان برشمرد.
نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این بازدید گفت: سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به استان هرمزگان به دنبال سفرهای دوره‌ای اعضای این کمیسیون به استان های کشور صورت می‌گیرد.
وی گفت: در این سفریک روزه ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان میناب در حوزه‌های کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مورد بررسی و نتیجه در قالب اقدامات تقنینی، نظارتی و حمایتی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
به گفته ذوالقدر، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی طبق ضوابط آئین‌نامه برای بررسی مسائل مربوطه به کشاورزی و ... هر دو ماه یکبار به استان‌های کشور سفر می‌کنند.