خبرها


۵ نماینده مجلس هرمزگان در جمع کشاورزان: کارگروه ویژه رفع موانع تولیدات کشاورزی تشکیل گردد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک کارگروه ویژه رفع موانع تولیدات کشاورزی را راه‌اندازی کرده تا بتوانیم روان‌تر گره‌گشایی کنیم، اضافه کرد: وقتی کشاورز امنیت شغلی ندارد ماندگاری‌اش در این بخش تنها از روی فداکاری است که قابل‌ستایش است، امروز نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم ما در مجلس و در  استان حاضریم عضو این کارگروه باشیم تا حرکت خود را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک کارگروه ویژه رفع موانع تولیدات کشاورزی را راه‌اندازی کرده تا بتوانیم روان‌تر گره‌گشایی کنیم، اضافه کرد: وقتی کشاورز امنیت شغلی ندارد ماندگاری‌اش در این بخش تنها از روی فداکاری است که قابل‌ستایش است، امروز نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم ما در مجلس و در  استان حاضریم عضو این کارگروه باشیم تا حرکت خود را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، محمد آشوری در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: من یک کشاورز زاده هستم و از درون خانواده کشاورز رشد کرده‌ام، همه ما در مجمع نمایندگان درد و دغدغه‌های کشاورزان را می‌دانیم. وی افزود: ما در بحث کشاورزی اگر به یک سری سؤالات پاسخ درخوری دهیم حتماً می‌توانیم موانع توسعه‌نیافتگی کشاورزی را واکاوی کنیم و در جهت التیام این دردها گام برداریم و هرکدام در کسوتی که داریم پاسخگوی مطالبات کشاورزان باشیم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما به سمت بهبود شاخص‌ها در بخش کشاورزی رفته‌ایم و از این بابت قدردان مدیران و کشاورزان هستیم اما متأسفانه آهنگ رشد کند است، آیا ساختارها، قوانین، برنامه‌ها و رویه‌های اجرایی موجود پاسخگوی مطالبات کشاورزان هستند؟ نحوه تعامل و مشارکت جامعه کشاورزی با بدنه اصلی حکومت،دولت و مجلس به چه نحوی بوده است؟ با تکیه‌بر هدف اصلی قانون برنامه که امنیت غذایی جزء ضروری‌ترین مؤلفه‌های ماست چه مقدار بهره‌وری را افزایش داده‌ایم که هم کشاورزان تأمین و هم مصرف‌کنندگان راضی شوند؟ آشوری تصریح کرد: ساختارها و رویه‌ها باید تأمین‌کننده نیازهای اساسی جامعه تولیدکنندگان باشد، ما در مسیر رشد تلاش‌های ارزشمندی را انجام داده‌ایم، تولید 120 میلیون تن محصولات دال بر این مدعاست. وی عنوان کرد: ما از این 120 میلیون تولید چه مقدار نیاز را برطرف می‌کنیم، چه میزان ضایعات داریم و چه مقدار توانسته‌ایم صادر کنیم؟ صادرات ما مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه مقدار در اقتصاد ملی و خانوار کشاورزی نقش داشته است؟

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اگر توجه ما به حل موانع صادرات باشد احساس امنیتی در تولیدکنندگان ایجاد می شود. آشوری افزود: ما با 15 کشور همسایه‌ایم و باید در خصوص تأمین نیازهای همسایگان خودمان قدم برداریم، باید ببینیم چه میزان از این ظرفیت استفاده کردیم که محصولات ما وارد روسیه شود؟ ما در صادرات محصولات کشاورزی در چند بحث دچار مشکلات جدی هستیم، برای مثال صنعت بسته‌بندی، کیفیت محصولات تولیدی، توان تولید محصولات ارگانیک ما بسیار ضعیف است و این در حالی است که دنیا به سمت مصرف محصولات ارگانیک رفته است،

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من اولین توصیه را به پدر خودم کردم، هدف این قانون صرفه‌جویی در منابع آب بود اما کشاورزان سطح زیر کشت خود را افزایش دادند و موجب بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا شدند، ما کشور خشکی هستیم اما بهترین محصولات و اقلیم چهارگانه را یکجا داریم. آشوری افزود: کشور ما کشوری است که تولیدکننده محصولات کشاورزی است اما به دلیل بدسلیقگی و رفتار غلط و ضعف مشارکت مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ باید در همه حوزه‌های کشاورزی، دامداری، طیور، صید، شیلات و ... منابع را بررسی کنیم و بدانیم موانع را با تدبیر می‌توان حل کرد. عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اشکال بانک‌ها پابرجاست، حتماً وقتی قانون‌گذار قانونی تصویب و دولت بخشنامه‌ای صادر می‌کند بانک موظف است پیروی کند.

 حسین هاشمی تختی نیز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان، افزود: همه ما مشکلات بخش کشاورزی را می‌دانیم و به نوعی درگیر آن هستیم و از مدیران  جهاد کشاورزی این را می‌خواهم که در همه مراحل با کشاورزان باشند. وی  با بیان اینکه در کاشت، داشت و برداشت باید همراه کشاورز باشیم، اضافه کرد: بعضی از محل‌ها برای کاشت مناسب نیست که باید کشاورزان را در این زمینه راهنمایی کنیم تا در آن محل کشت نکنند.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس تصریح کرد: در برخی محل‌ها آب کافی وجود ندارد در این زمینه نیز باید کشاورزان را راهنمایی کنیم که در آن منطقه کشت نکنند و در مرحله داشت هم مشکلاتی چون آفت گریبان گیر کشاورزان است. وی اظهار کرد: برخی محصولات به دلیل شرایط داشت نامناسب باعث بیماری‌هایی می‌شوند و باید سموم مناسب مورد مصرف کشاورزان گیرد که برای دفع آفت موجب بیماری نشود.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که باید محصول کشاورزی ما قیمت داشته باشد، واردات را در کشور باز می‌گذاریم و عرضه زیاد می‌شود و قیمت کاهش می‌یابد و کشاورز ضرر می‌دهد که برای جلوگیری از این مشکلات باید راه‌حل‌هایی را فراهم آوریم. وی عنوان کرد: از جمله دیگر مشکلات این است که کشاورزانی مدتی در زمین خود کشاورزی نکرده‌اند و منابع طبیعی آن زمین را به عنوان زمین‌های ملی به شمار برده و باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: در بخش چاه‌های آب و موتورپمپ‌ها نیز چنین مشکلاتی وجود دارد که نیاز به برنامه‌ریزی مدون دارد و اقداماتی را در جهت رفع این مشکلات باید صورت دهیم.

وی در پایان گفت: از افرادی که نان حلال را از زمین تأمین می‌کنند و معیشت خود و کشور را تأمین می‌کنند تشکر می‌کنم و مشکلات کشاورزان را باید دست‌به‌دست هم مرتفع کنیم.

حجت السلام سید مصطفی ذوالقدر نیز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه بنده خود باغدار بوده و کشاوزی کرده اظهار کرد: خوشحالم که آقای باقرزاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان شد و ادامه داد: اگر یک ماشین تصادف کند، فورأ شرکت بیمه خسارت را می دهد در حالی که میلیاردها تومان مردم کشاورز ضرر می کنند اما تنها دو تا پنج میلیون تومان پرداخت می کنند.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس با بیان اینکه یک کشاورز رنج و زحمت کشیده است، اضافه کرد: در مجلس هشتم از وزیر جهاد کشاورزی سوال کردم مردم تا چه زمان صبر کنند تا دولت جبران خسارت ضرر لیموکاران را بدهد؛ باید به بسته بندی توجه کرد و آن را در اولویت قرار داد تا سبب افزایش سود دهی کشاورزان شویم.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس با اشاره به تفاوت قیمت خرمای ایران و دیگر کشورها ، تصریح کرد: از دنیا بسیار فاصله داریم. وی با بیان اینکه چرا باید در اعطا مجوز سخت گیری کنیم تا فرد پشیمان شود از قدمی که برداشته است، اظهار کرد: وظیفه بانک ها کمک به بخش کشاورزی است اما باید داد بزنیم که از کشاورزان شکایت نکرده و آن ها را دادگاهی نکنند.

وی با اشاره به  تصویب اعتبارات در مجلس شد اضافه کرد: از نزدیکی این موضوع را پیگیری کردم اما ظاهرأ استقبالی نشده است و  باید بسته های تشویقی فراهم شود تا کشاورز به این سمت بیایند.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس با بیان اینکه ای کاش یک درصد که به صنعت توجه می شد به بخش کشاورزی توجه می کردیم، عنوان کرد: کشاورزی غذا و زندگی مردم است و باید امکانات به کشاورزان اختصاص یابد

وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو باید فکر اساسی برای باغات مردم کند، تصریح کرد: بنده هر روز در جلسات مجلس، به رئیس کمیسیون اقتصاد فشار می آورم که برای تسریع در راه اندازی آبشیرین کن بندرعباس کاری کنند. تا آب میناب تأمین شود و شاهد این مشکلات نباشیم.

ناصر شریفی دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان، افزود: با وجود مشکلات ریز و درشت در عرصه کشاورزی باید بگوییم زمان گفتار درمانی بسر آمده و باید وارد حوزه عملیاتی بشویم.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس بیان کرد: در حوزه مرغداری و طیور غرب هرمزگان قطب تولید گوشت سفید می باشد بنابراین نیازمند نگاه ویژه و خاصی است تا بتواند در این مسیر همچنان پیشرو و تولیدکننده باشد،  وی ادامه داد: همه می‌دانیم مشکل چیست اما چه زمانی باید حل شود مشخص نیست، مشکلاتی که با اندکی نگاه عمیق‌تر و عملیاتی‌تر می‌توان به راحتی رفع شود. شریفی اضافه کرد: باور کنید امروز بروکراسی اداری کمر کشاورزان را خم کرده است، بستک قطب تولید گوشت سفید هرمزگان است، اما تولیدکنندگان مرغ با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند که نیازمند مساعت‌های لازم دولت و مسئولان است تا بتوانیم چرخ تولید و اشتغال را فعال نگه داریم.

احمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس صبح امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: برگزاری این همایش که برای تجلیل از تلاشگرانی که با حداقل امکانات نتایج خوبی نصیب استان و کشور می‌کنند، جای تقدیر دارد. وی افزود: این تلاشگران با همه مشکلاتی که در کشور داریم یک‌تنه ایستادند، تلاش کردند و از تجربیات خود کاری کردند کارستان!

وی عنوان کرد: مسئولین استان هر بضاعتی داشته‌اند گذاشته‌اند، اما از وزارت جهاد کشاورزی توجهشان به هرمزگان کافی نیست؛ ما انتظار داریم به هرمزگان که با خشک‌سالی شدیدی روبروست بیشتر توجه کنند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس ابراز کرد: هرجایی می‌رویم کشاورزان مشکلات به حقی را که دارند اظهار می‌کنند، دلیل اصلی مهاجرت روستاییان به شهر نیز همین مشکلات کشاورزی است، اگر مسئولین کشوری کمک کنند شاید بخشی از مشکلات کشاورزان حل شود. مرادی ادامه داد: مشکلات کشاورزان با بانک‌های عامل است، بانک‌ها باید به درد کشاورز گوش کنند به‌خصوص برای کشاورزی که در هرمزگان با چنین خشک‌سالی شدیدی مواجه است. وی اضافه کرد: برای کمرنگ شدن نقش دلال‌ها بسیار تلاش کردیم، اما تعاونی‌ها نقدینگی ندارند که محصول را بخرند و با هماهنگی تعاونی روستایی محصول را منتقل کنند، در این زمینه برای کوتاهی دست دلالان و کمک به تعاونی‌ها نیاز به کمک دولت داریم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایط انتقال محصولات هم اسفبار است، جاده‌های بین مزارع با مشکلات بسیاری مواجه است، از وزیر خواستم به هرمزگان که جاده‌های عادی‌اش هم با مشکل مواجه بوده و 60 درصد جاده‌هایش خاکی است توجه بیشتری کند. مرادی افزود: کجای کشور را دیده‌اید که در مرکز استان سیلوی گندم نداشته باشد؟ مدت‌هاست برای یک سیلوی گندم در استان رایزنی کردیم اما هنوز موفق نشدیم . وی خاطرنشان کرد: با همه کارکردهایی که استان هرمزگان دارد باید سهم بیشتری از اعتبارات ملی داشته باشد، با احداث یک سد چندین روستا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.