خبرها


استاندار هرمزگان در جمع کشاورزان: توسعه کشت های گلخانه ای با تسهیلات ارزان قیمت ۶ درصدی

همتی با اشاره به توسعه کشت های گلخانه ای با تسهیلات ارزان قیمت 6 درصدی اظهار کرد: اولویت واگذاری طرح های اقتصادی با فارغ التحصیلان بخش کشاورزی همراه با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می باشد.

همتی با اشاره به توسعه کشت های گلخانه ای با تسهیلات ارزان قیمت 6 درصدی اظهار کرد: اولویت واگذاری طرح های اقتصادی با فارغ التحصیلان بخش کشاورزی همراه با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان استاندار هرمزگان صبح امروز در همایش تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: جهاد سازندگی به فرمان امام تشکیل شد و هم در دوران انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس در دو حوزه دفاع و آبادای روستاها اقدامات موثری را رقم زد.  وی با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از عوامل مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است، به خشکسالی طولانی مدت در هرمزگان اشاره کرد و افزود: برای عبور از شرایط بحران آب نیازمند یک آگاهی، فهم، برنامه دقیق و هوشمندانه در راستای بهره وری از عوامل تولید هستیم.

همتی از هرمزگان در حوزه آبیاری قطره ای به عنوان استانی پیشتاز یاد کرد و افزود: از حدود 160 هزار هکتار اراضی زیر کشت در هرمزگان، بیش از 110 هزار هکتار آن زیر پوشش آبیاری قطره ای است و ظرف دو سال آینده همه اراضی استان مجهز به سیستم نوین آبیاری خواهند شد. وی تصریح کرد: به منظور صرفه جویی در منابع آبی اگر با استفاده از دانش، تکنولوژی و فناوری آب دریا را به اندازه کافی شیرین کردیم آن زمان می توانیم سطح زیر کشت را نیز افزایش دهیم.

وی در ادامه گفت: به دلیل خشکسالی های مستمر، جلساتی را با وزیر جهادکشاورزی برگزار کرده ایم و حاصل آن برنامه ریزی برای ایجاد 200 طرح آبخیزداری و آبخوان داری در 200 نقطه از استان هرمزگان است. وی، تغذیه دشت، جلوگیری از فرسایش خاک، پر آب شدن سدها، تامین آب شرب روستاها و ... را از اهداف اجرای این 200 طرح برشمرد و اعتبار اجرای آن را 150 میلیارد تومان اعلام کرد که بخشی از آن را استان و بخشی دیگر نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

همتی از تغییر الگوی کشت به عنوان یکی دیگر از سیاست های بخش کشاورزی در هرمزگان یاد کرد و گفت: باید تعداد گلخانه های هرمزگان به 500 هکتار  برسد . وی افزود: بر اساس برآورد کارشناسان، در هر هکتار گلخانه برابر با 20 هکتار فضای باز با کاهش 80 درصدی مصرف آب، می توان محصول تولید کرد.

استاندار هرمزگان از احیای باغات فرسوده به عنوان یکی دیگر از سیاست ها نام برد و بیان کرد: 23 هزار هکتار از باغات فرسوده و غیر مثمر خرما در هرمزگان وجود دارد که باید به سرعت احیا شود. وی ضمن انتقاد از فقدان مرکزی بزرگ برای تولید نهال خرما در هرمزگان، تصریح کرد: نبود یک مرکز بزرگ تولید نهال نخل در مرکز تحقیقات کشاورزی استان یک عقب ماندگی و ضعف است.

وی در ادامه به مقایسه فرآیند تولید محصولات کشاورزی و پرواز هواپیما در فرودگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: همان طور که یک هواپیما قبل از پرواز چکاپ می شود و در زمان بلند شدن، پرواز و حتی فرود در فرودگاه مبداء در رادار فرودگاه رصد می شود باید در تولید محصول نیز قبل از کاشت، زمان کاشت، برداشت، عرضه به بازار و فروش در رادار جهاد کشاورزی باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان بارندگی ها در هرمزگان، گفت: میزان بارش پارسال در هرمزگان 242 میلی متر و امسال 48 میلی متر بوده است و پیام آن صرفه جویی هم در بخش کشاورزی و هم در بخش خانگی است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان همچنین با اشاره به  آب شیرین کن های 100 هزار متر مکعبی از نمایندگان هرمزگان درخواست کرد تا  در مجلس تضمین خرید آب را در قانون بودجه مد نظر قرار دهند تا با این تضمین آرام آرام فلکه انتقال آب از سد میناب به بندرعباس بسته شود .

وی با بیان اینکه دشت میناب برای ایران است و به دست توانای مردم میناب باید برای کشور کارایی داشته باشد، تصریح کرد: دشت میناب برای من از هر موضوع دیگری مهم تر است. وی افزود: سال گذشته نزدیک به 900 میلیارد تومان منابع ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال در هرمزگان اختصاص پیدا کرد.

محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی نیز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: فکر می‌کنید فلسفه انتخاب نمونه‌ها برای چیست؟ چرا هرسال یک روز باید با تولیدکنندگان نمونه جمع شویم؟ برای آنکه آشنا شویم، مشکلات را به شور بگذاریم و بتوانیم آن چیزی که اندوختیم را وقتی به کارمان برگشتیم منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که از تولیدکنندگان نمونه انتظار می‌رود این است که آنچه آموخته‌اند را به دیگران منتقل کنند و هرکدام یک مروج باشند چراکه با تعامل است که می‌توانیم برداشت‌های بیشتر و بهتری داشته باشیم.

طهماسبی بیان کرد: امروز منابع آبی سفره ایست که باید همه مراقب آن باشیم، چراکه همه ما در یک کشتی نشستیم و هرکس کشتی را سوراخ کند همه غرق می‌شویم، در شمیل طرح تجمیع به‌خوبی اجرا شده که امیدوارم تکثیر شود.

وی اضافه کرد: آبیاری تحت‌فشار و طرح تجمیع دولت بسیار مؤثر است، در باغات 40 درصد آب در حین انتقال از بین می‌رود، در دنیا سه و نیم میلیون هکتار گلخانه است و دنیا به سمت گلخانه‌ها رفته است،

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی خاطرنشان کرد: البته گلخانه‌ها هم نباید به سمت افزایش سطح زیر کشت باشند بلکه بهترین کار افزایش گلخانه‌های کوچک‌مقیاسی است که با شیوه خوشه‌ای فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: به اعتقاد وزارت خانه در مقطع فعلی حلال مشکلات ایجاد زنجیره‌های تولید است، در این روش هم تولیدکننده هم صاحبان صنایع هم تجار در یک زنجیره قرار می‌گیرند و منافعشان به خودشان برمی‌گردد، دولت هم برای صادرات محصولات کمک می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه کرد: پسته کاران از این روش استفاده کردند، این یک خط اعتباری در بانک است  همه می‌توانند استفاده کنند و با بازارهای جهانی ارتباط برقرار کنند؛ کار دیگر تغییر الگوی کشت است.

طهماسبی ابراز کرد: لیموترش عمانی یا شیرازی حساس به جاروک است اما لیموی پارسی به آن مقاوم است، کاشت لیموی پارسی تنها راه خلاص شدن از شر جاروک جادوگر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاکتوس یک نعمت است و با توجه به اینکه کمترین نیاز به آب را داشته و میوه هم  دارد یکی از بهترین گزینه‌ها در آب و هوی هرمزگان کشت کاکتوس است، امیدوارم سال دیگر کاکتوس کار نمونه هم در هرمزگان انتخاب شود.

 علی باقرزاده همایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان صبح امروز در همایش تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: این استان به‌عنوان دروازه اقتصادی ایران در سال‌های اخیر با خشک‌سالی و‌ کم‌آبی مواجه بوده که فشار مضاعفی به کشاورزان وارد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان هرمزگانی سالانه 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرده‌اند، افزود: بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: در سال گذشته ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده که ۶ هزار هکتار نیز در حال اجرا است و می‌خواهیم این رقم را در سال جاری به ۱۰ هزار هکتار برسانیم.

باقرزاده با تأکید بر این‌که این استان ۲۵۰ میلیارد تومان جذب تسهیلات بانکی داشته است، خاطرنشان کرد: با این تسهیلات برای ۴ هزار نفر در هرمزگان اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم در سال آینده به پرورش ۵۰۰ رأس شتر و دام برسیم، تصریح کرد: در حوزه شیلات نیز ۲۵۰ هزار تن در سال، تولیدات بخش آبزی‌پروری بوده است و در سال گذشته با ۱۵ هزار تن تولید میگوی پرورشی به رتبه اول در کشور دست یافتیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه محدودیت‌های فراوانی در حوزه آب داریم که باید به نحو صحیحی از آن استفاده کنیم، تصریح کرد: امیدواریم استانداری به ما کمک کند تا بتوانیم درزمینهٔ آبخیزداری از اعتبارات ملی، اعتبار بگیریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: باید کشاورزانی که از روش‌های نوین استفاده می‌کنند را شناسایی کنیم تا هم از آن‌ها تقدیر شود و هم در بحث ترویج و آمورش از آن‌ها استفاده شود.

شاه نظری نماینده نمونه های کشاورزی هرمزگان نیز در این مراسم گفت: برخلاف باور بسیاری که  کشور را با معضل بی آبی روبرو میبینند؛ معتقدم به شرطی که نحوه بهره برداری و استفاده خود را کنترل کنیم آب کافی برای کشاورزی وجود دارد.

وی با تاکید بر پتانسیل کشور در امر کشاورزی تصریح کرد: علی رغم مشکل کم ابی به خصوص در هرمزگان میتوان با مدیریت صحیح؛ راندمان و بهره وری خود را افزایش دهیم.

این کشاورز نمونه افزود: به علت تحریم های اقتصادی مشکلاتی برای کشاورزی ایجاد می شود و هزینه های تولید برای کشاورز افزوده می شود.