خبرها


۱۲ مرکز فعال قرنطینه در حوزه حفظ نباتات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در سطح استان 12 مرکز قرنطینه که شامل فرودگاه بندرعباس، بندر جاسک، سیریک، تیاب میناب، کرگان، بندر خمیر، بندر لنگه، اسکله شهید باهنر، اسکله شهید رجایی، شیوع پارسیان، جزیره کیش و قشم فعال هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در سطح استان 12 مرکز قرنطینه که شامل فرودگاه بندرعباس، بندر جاسک، سیریک، تیاب میناب، کرگان، بندر خمیر، بندر لنگه، اسکله شهید باهنر، اسکله شهید رجایی، شیوع پارسیان، جزیره کیش و قشم فعال هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، دولتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری تصریح کرد: حوزه حفظ نباتات به عنوان یک واحد پشتیبان واحدهای زراعت و باغبانی و دیگر واحدهای اجرایی عمل می‌کند

وی افزود: از پروژه‌های اصلی این حوزه اولویت و کنترل عوامل خسارت‌زا، توسعه شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی، ردیابی، شناسایی و کنترل عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای، ردیابی و مدیریت مبارزه بیولوژیک آفات جهت کاهش مصرف سموم خطرناک در سطح مزارع کشاورزی و نظارت بر واحدهای گیاه‌پزشکی استان است.

دولتی اضافه کرد: در سطح استان 5 شرکت فعال در زمینه گیاه‌پزشکی و 189 واحد فعال و مجوزدار فروش سموم داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته 3 مرکز قرنطینه در استان فعال شده تصریح کرد: با پیگیری مدیران ارشد سازمان ، قرنطینه شیوع پارسیان، قرنطینه جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد و نیز افزایش فعالیت قرنطینه قشم که با اعتبارات تخصیص داده شده احداث آزمایشگاه‌های جدید در آن به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: در سطح استان 12 مرکز قرنطینه که شامل فرودگاه بندرعباس، بندر جاسک، سیریک، تیاب میناب، کرگان، بندر خمیر، بندر لنگه، اسکله شهید باهنر و اسکله شهید رجایی و 3 مرکز نام برده‌شده فعال هستند.

دولتی ابراز کرد: در راستای مدیریت عوامل خسارت‌زا در سال گذشته، فعالسازی شبکه‌های مراقبت را در تمامی شهرستان‌های استان با جذب 30 نفر کارشناس گیاه‌پزشک انجام داده که سطح عملکرد این نیروه 14960 هکتار بوده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه مهم‌ترین عامل خسارت‌زا سن گندم در شهرستان حاجی‌آباد بوده خاطرنشان کرد: در سال گذشته 13 هزار هکتار سطح ردیابی داشتیم که نزدیک به 10300 هکتار هم مبارزه علیه عوامل مختلف جهت کنترل سن گندم و نیز تولید گندم مرغوب داشته که خوشبختانه گندم تولیدی تحویل سیلوها شده‌است.

این مقام مسئول بیان کرد: در بحث مبارزه با علف‌های هرز، 12000 هکتار سطح ردیابی در شبکه‌های استان بوده که معادل 6700 هکتار مبارزه با علف‌های هرز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت حفظ نباتات مبارزه با جوندگان است اضافه کرد: در سال گذشته 29000 هکتار سطح ردیابی شده که 2000 هکتار مبارزه شیمیایی با تامین جونده‌کش مناسب و توزیع آن در مراکز سازمان انجام شده‌است.

دولتی با اشاره به موضوع خشکسالی و پیش‌بینی طغیان عوامل زنده به‌خصوص جونده عنوان کرد: خواهشی که از مردم داریم این است که در مناطقی که فعالیت موش است مردم به صورت هماهنگ و با اطلاع‌رسانی از طریق دهیاری‌ها و شوراهای به مراکز سازمان مراجعه کرده و پس از اعلام آمادگی عمومی همکاران ما در یک تاریخ مشخص در منطقه حضور پیدا کرده تا جهت مبارزه یکدست و کسب نتایج ملموس و جلوگیری از خسارت عمل کنند.