خبرها


بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای شهرک‌های گلخانه‌ای/ گلخانه‌ها با هدف تولید محصول سالم و کاهش مصرف آب توسعه می‌یابند
میزگرد بررسی فرصت‌ها وتهدیدهای شهرک‌های گلخانه ای و مزایای کشت گلخانه ای در استان هرمزگان به همت خبرگزاری فارس در محل سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، گلخانه‌ها اصل مهم و اقتصادی کشاورزی می‌باشند که در شرایط بحران خشکسالی و از بین رفتن ذخایر آبی در کشور توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با هدف کاهش مصرف آب، تولید محصول سالم و ایجاد اشتغال نسبت به کشت در فضای باز در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و استان قرار می‌گیرد.

میزگرد
بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای شهرک‌های گلخانه‌ای/ گلخانه‌ها با هدف تولید محصول سالم و کاهش مصرف آب توسعه می‌یابند
میزگرد بررسی فرصت‌ها وتهدیدهای شهرک‌های گلخانه ای و مزایای کشت گلخانه ای در استان هرمزگان به همت خبرگزاری فارس در محل سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، گلخانه‌ها اصل مهم و اقتصادی کشاورزی می‌باشند که در شرایط بحران خشکسالی و از بین رفتن ذخایر آبی در کشور توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با هدف کاهش مصرف آب، تولید محصول سالم و ایجاد اشتغال نسبت به کشت در فضای باز در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و استان قرار می‌گیرد.

*ضرورت توسعه گلخانه‌ها

علی‌اصغر خلیلی با اشاره به ضرورت ایجاد و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در هرمزگان اظهار کرد: از آنجایی که هرمزگان قطب تولید سبزی و صیفی کشاورزی کشور می‌باشد ایجاد و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای با هدف کاهش مصرف آب، ایجاد اشتغال و آماده نمودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشاورزی دنبال می‌شود.

مدیر روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تاکید کرد: ایجاد سیاست‌های تشویقی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه گلخانه‌ها در هرمزگان یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهادکشاورزی می‌باشد.وی افزود: شهرک‌های گلخانه‌ای بر توسعه کشت گلخانه‌ای متمرکز بوده و به دلیل بحران بی‌آبی به‌ناچار باید شیوه‌های سنتی کشاورزی به سمت فضای متراکم گلخانه‌ای منتقل شود.

*بهره‌وری گلخانه نسبت به فضای باز یک به ده 

در ادامه سیدحسن حسینی با اشاره به کمبود شدید منابع آبی در کشور گفت: جمعیت در حال افزایش کشور نیازمند تامین غذا می‌باشد و باید تولیدات پایدار کشاورزی را حفظ کرده و با همین منابع موجود جمعیت فعلی را تغذیه نماییم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان افزود: کشت‌های فضای باز در مقایسه با روش گلخانه‌ای با مصرف زیاد آب و تولید در تناژ کمتری مواجه هستند و با توجه به شرایط فعلی کشور و محدودیت منابع آبی نیاز به توسعه گلخانه‌ها می‌باشد.
وی بیان کرد: مهمترین مزیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌وری آب در فضای باز و گلخانه‌ای به نسبت یک به 10 است.
حسینی گفت: تولید یک کیلو گوجه‌فرنگی در گلخانه با یک میزان مساوی آب با تولید 10 کیلو گوجه‌فرنگی در فضای باز برابری می‌کند، به‌عبارتی هر هکتار زمین در فضای باز 30 تن محصول می‌دهد و در گلخانه این میزان به 270 تن می‌رسد و به علاوه اینکه کیفیت محصول بالاتر بوده و صادرات بهتری هم دارد. 
وی با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: گلخانه‌ها به ازای هر هکتار برای 8 الی10 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند، تولید محصول سالم در فضای کنترل شده، محدودیت عناصر بیولوژیک و استفاده از سم و کود کمتر از مزایای این نوع کشت می‌باشد.

*کشت گلخانه‌ای و اشتغال‌زایی

اسحاق مداح با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در هرمزگان گفت: کمبود آب، زمین و تامین نیازهای غذایی در زمینه تولید سبزی و صیفی به‌ناچار ما را به سمت توسعه گلخانه‌ها سوق می‌دهد، در سایر کشورهای دنیا که مشکل کمبود آب هم ندارند شهرک‌های گلخانه‌ای بسیار وسیع با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید محصول سالم و با کیفیت در حال گسترش هستند.
کشاورز نمونه هرمزگان افزود: دولت باید با اجرای سیاست‌های تشویقی و فراهم‌نمودن زیرساخت‌های لازم جوانان، علاقه‌مندان و تمام کسانی که آب و زمین دارند را به سمت توسعه، ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و راه‌اندازی مجتمع‌های گلخانه‌ای تشویق نماید. 
وی گفت: واحدهای ترویج سازمان جهاد، رسانه‌ها و رسانه ملی وظیفه دارند مزایای کشت‌های گلخانه‌ای را در جامعه ترویج نموده تا علاقه‌مندان به این سمت هدایت شوند؛ کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب به ایجاد اشتغال هم منجر می‌شود. 
کشاورز نمونه هرمزگان گفت: از آنجایی که مردم به‌دنبال خرید محصول با کیفیت هستند، حاضرند برای یک محصول سالم و با کیفیت هزینه کنند بنابراین باید کشاورزان و دولت به سوی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، جلوگیری از هدررفت آب و آلودگی زمین در اثر مصرف بیش از حد کودها و سموم کشاورزی بروند. 
*5 هزار هکتار گلخانه دربرنامه ششم 
مداح گفت: براساس پیش بینی دولت در برنامه ششم توسعه 5هزار و500 هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌ای دیده شده که باید برای رفع موانع موجود این عرصه از هم اکنون زیرساخت‌های توسعه و احداث این شهرک‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات و قوانین دست‌وپاگیر سرمایه‌گذاران وثیقه بانکی است؛ زمانی که صاحبان زمین و آب اقدام به ایجاد گلخانه می‌نمایند برای یک طرح 10میلیاردی نیازمند 15 میلیارد وثیقه بوده که این مقدار وثیقه برای هر سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است وبعضا قابل پرداخت نمی‌باشد؛ همچنین فراهم‌نمودن زیرساخت‌های اولیه از سوی دولت می‌تواند فضای سرمایه‌گذاری خوبی را پیش‌روی صاحبان زمین و آب قرار دهد. 
کشاورز هرمزگانی گفت: اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی به ازای هر یک نفر نیازمند 80-100 میلیون هزینه است در صورتی که در سایر بخش‌ها این مبلغ به 700میلیون تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد بنابراین اگر دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم نماید جوانان و علاقه‌مندان به کشاورزی می‌توانند در فضای گلخانه‌ای علاوه بر ایجاد اشتغال به تولید محصول با کیفیت‌تر هم بپردازند. 
*تغیر استراتژی تولید 
مهدی ترابی هم در این خصوص تاکید کرد: کشت گلخانه‌ای یک کشت محصور با رعایت نکات بهداشتی و مصرف سموم کمتر است که منجر به تولید محصول سالم با ماندگاری بیشتری می‌شود.
وی افزود: هر چند قیمت تمام شده محصول گلخانه‌ای نسبت به سایر محصولات بیشتر است و باید گفت قیمت تابع عرضه و تقاضاست؛ وقتی عرضه زیاد می‌شود قیمت هم طبیعتا متعادل شده و با گسترش فضاهای گلخانه‌ای و ترویج این نوع کشت می‌توانیم بازار رقابتی سالمی ایجاد نماییم و مصرف‌کننده را به مصرف محصول ارگانیک و سالم‌تر هدایت نماییم.
مدیر شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر53 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات کشاورزی است و سالانه یک میلیون و 500هزار تن برداشت داریم که در صورت توسعه گلخانه‌ها می‌توانیم با 6 هزار هکتار همین مقدار محصول تولید و برداشت نماییم.
ترابی گفت: گلخانه‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب موجب کاهش آلودگی خاک شده و با ایجاد اشتغال می‌تواند در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در روستاها پیش رود. 
وی گفت: برای حفظ آب و خاک به‌ناچار باید به‌سمت توسعه گلخانه‌ها برویم، اگر محصولات گران‌تر عرضه می‌شوند باید با راهکارهای مناسب و ایجاد اشتغال برای افراد قدرت خرید مردم را بالا ببریم تا همگان بتوانند از محصولات سالم و ارگانیک بهره ببرند.
مدیر شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای هرمزگان اظهار کرد: به‌دنبال فراهم نمودن شرایطی برای سرمایه‌گذاران در این بخش هستیم که تسهیلاتی با سود صفر درصد از بانک‌های عامل دریافت نمایند تا بتوانند بدون دغدغه وام‌های بانکی به تولید بیشتر و بهتر بیاندیشند. 
ترابی همچنین گفت: در حال حاضر تسهیلاتی با بهره بعضا 4 الی6 درصد در اختیار کشاورزان و یا سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد که اگر بتوانیم این بهره را به صفر برسانیم شرایط بهتری برای تولیدکنندگان در شهرک‌های گلخانه‌ای ایجاد کرده‌ایم.
وی متذکر شد: در تمام دنیا کشت‌ در فضای باز منسوخ شده و همه به‌سوی کشت‌های گلخانه‌ای و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای رفته‌اند و ما در شمیل و چلوگهره زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای را با تمام ملزومات و امکانات آغاز کرده‌ایم و به زودی در چلوگهره و شمیل فاز اول این شهرک کلنگ‌زنی خواهد شد.
این مقام مسؤول در پایان گفت: امیدواریم با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در سراسر استان بتوانیم از منابع آبی محافظت نموده و زمینه بازارهای رقابتی و تولید محصول سالم را در استان هرمزگان فراهم نماییم که در این راستا باید زمینه حضور کشاورزان و صاحبان آب وزمین را برای احداث و توسعه گلخانه‌ها با تمامی امکانات ایجاد نماییم.