خبرها


برگزاری جشن شکرگزاری برداشت پیاز در سرزه شمیل بندرعباس

کشاورزان روستای سرزه شمیل بندرعباس  با همکاری سازمان جهاد کشاورزی  جشن شکرگزاری برداشت پیاز خارج از فصل  را در این منطقه برگزار کردند.

کشاورزان روستای سرزه شمیل بندرعباس  با همکاری سازمان جهاد کشاورزی  جشن شکرگزاری برداشت پیاز خارج از فصل  را در این منطقه برگزار کردند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : ایجاد فضای شادی و نشاط در جوامع روستایی ، شکر گزاری از خداوند بخاطر برکت دادن به فعالیت های کشاورزان، انتقال مباحث علمی کشاورزی به بهره برداران  و بررسی مشکلات بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای علمی و تخصصی برای رفع مشکلات موجود از مهمترین اهداف این جشن بود.

به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، سید رضا امیری زاده در حاشیه برگزاری این جشن افزود:  سطح زیرکشت پیاز خارج از فصل در منطقه سرزه شمیل، 413 هکتار با تولید سالیانه 4 هزار و 450 تن می باشد.

وی تصریح کرد : به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه  تولید پیاز خارج از فصل  و باکیفیت، از مهمترین  محصول تولیدی می باشد.

امیری زاده با اشاره به اینکه  در استان سطح کشت پیاز خارج از فصل 9 هزار هکتار با تولید سالیانه 265 هزار تن است اظهار داشت: پیاز سرزه شمیل از کیفیت مطلوبی برخوردار است و در بازارهای داخلی کشور با قیمت مناسب عرضه می شود.

وی ادامه داد: برداشت پیاز خارج از فصل در استان از بهمن ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد.

در ادامه این جشن  بخشدار شمیل گفت : منطقه شمیل با داشتن  زمین های حاصلخیز مستعد تولید محصولات سبزی و صیفی خارج است فصل است .

شمس الدینی  افزود : با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان، مشکلات  تامین آب کشاورزان  و مشاوره های علمی به بهره برداران  به خوبی انجام شده است .

وی عنوان کرد : دولت در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه روستاها، تسهیلات بانکی مناسبی را اختصاص داده است.

در ادامه دهیار روستای سرزه و شمیل گفت :  با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید اعتبارات مناسبی را برای ایجاد اشتغال در روستا ها اختصاص داده است اما به دلیل شرایط سخت ضمانت توسط سیستم بانکی  95 درصد کشاورزان قادر به دریافت این تسهیلات نیستند.

یونس کوهگرد  با تاکید بر اینکه مسولین استانی در طی سال های اخیر خدمات ارزنده ای به جامعه روستایی  ارائه داده اند اظهار داشت : پیشنهاد می شود برای رسیدن به اهداف طرح توسعه روستاها و استفاده بیشتر روستانشینان از تسهیلات بانکی، مسولین ضمانت  وام ها  را بصورت زنجیره  ای  در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: نوسانات قیمت محصولات کشاورزی در زمان برداشت ، مشکلات بهره برداران با موضوعاتی همچون اراضی ملی  و منابع طبیعی  از دیگر دغدغه های کشاورزان این منطقه می باشد.

لازم به ذکر است این جشن با اجرای برنامه های فرهنگی  توسط   جوانان روستا و خالوکریم  همراه بود.