خبرها

نابودی بیش از ۶۰ هکتار مرکبات رودان در اثر آتش سوزی

در اثر آتش سوزی در روستاهای خراجی و سرجوئیه رودان بیش از ۶۰ هکتار از باغات مرکبات رودان به طور کامل نابود و خسارت ۳۰ میلیارد ریالی را به دنبال داشت.

در اثر آتش سوزی در روستاهای خراجی وسرجوئیه رودان بیش از ۶۰ هکتار از باغات مرکبات رودان به طور کامل نابود و خسارت ۳۰ میلیارد ریالی را به دنبال داشت.

به گزارش واحد اطلاعات واخبارروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ،گرمای هوا در شهرستان رودان هر ساله از اواسط فصل بهار شدت می گیردبا رسیدن فصل تابستان به اوج خود رسیده و با عبور از مرز ۵۰ درجه باغات مرکبات ونخیلات رودان با خطر جد آتش سوزی مواجه هستند،شهرستان رودان دارای انواع مرکبات از قبیل لیمو ترش،پرتقال،نارنگی و لیموشیرین است که بخش عمده ای از نیاز کشور را تامین می کند.

اما تا کنون به علت شدت گرمای زیاد دراین شهرستان کشاورزان و باغداران رودانی ازمشکلاتی چون آتش سوزی باغات خود رنج می برند که در کنار معظل بزرگ کم آبی آتش سوزی های سریالی در مناطق مختلف این شهرستان باعث نابودی حداکثری باغات مرکبات و نخیلات شده است.

سطح زیرکشت باغات مرکبات رودان قریب به ۳۴ هزار هکتار است که بر اساس برآورد کارشناسان بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان خسارت  فقط به دلیل گرمی هوا به غیر از خسارت آتش سوزی ها به آن وارد شده است که اگر خسارت آتش سوزی در رودان هم به آن اضافه شودمطمئناً رقم بیشتری خواهد شد.

حال با عنایت به اینکه در چند سال اخیرآتش سوزی های زیادی در نقاط مختلف شهرستان رخ داده روستاهای سرجوئیه و خراجی که تقریباً از جمعیت ۱۰ هزار نفری برخوردار و شغل صددرصدی کشاورزی دارندبیشترین آمار آتش سوزی در چند سال اخیر را به خود اختصاص داده که به گفته مردم و کارشناسان تا کنون بیش از ۴۰۰ هکتار از باغات مرکبات این دو منطقه به طور کامل نابود گشته است.

به هنگام آتش سوزی وجود تجهیزات مناسب برای اطفاء حریق از مهمترین راه ها برای مقابله به این بلای طبیعی است که متاسفانه علاوه بر عدم وجود تجهیزات مناسب و پاسخگوی نیاز به هنگام آتش سوزی ،نبود راه های مواصلاتی بین باغات هم به بزرگترن عامل برای گسترش سطح آتش سوزی تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در رابطه با آتش سوزی گسترده در روستاهای سرجوئیه و خراجی گفت : شهرستان رودان ۱۲ درصد از کل باغات استان  هرمزگان را تشکیل می‌دهند، که متاسفانه بخش عمده ای در اثر گرمای شدید و خشکی هوا و بخش دیگری در اثر آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی نابود شده اند .

عباس مویدی افزود: در اثر آتش سوزی در باغات مرکبات روستاهای سرجوئیه و خراجی بیش از ۶۰ هکتار از باغات این دو منطقه به طور کامل در آتش سوخت و خسارتی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به کشاورزان و باغداران این منطقه وارد ساخت.

وی درادامه اظهار کرد: مرکبات ،نخیلات،انبه و نشاء های کاشت شده ی صیفی جات از جمله درختانی هستند که در اثر آتش سوزی گذشته به طور کامل یا ۵۰ درصد از بین رفتند که علت اصلی حادثه نامعلوم و در دست بررسی است.

 مویدی خاطرنشان کرد :امید است با توجه به حجم زیاد خسارت وارده به باغات کشاورزان در دو منطقه سرجوئیه و خراجی ،مقامات مسئول در راستای جبران خسارت ناشی از نابودی درختان ومحصولات آنان و حمایت از این قشر زحمت کش جامعه و همچنین تجهیز کامل ناوگان آتش نشانی در روستاها و کل شهرستان تمام همت خود را به کار بندند.