خبرها


تولید ماهی در قفس تا پایان سال آینده به ۳۵ هزارتن افزایش می یابد

تفاهم نامه تولید پنج هزار تن ماهی دریایی در قفس با مشارکت بخش خصوصی ایران و یک شرکت نروژی (درجزیره قشم) به امضا رسید.

تفاهم نامه تولید پنج هزار تن ماهی دریایی در قفس با مشارکت بخش خصوصی ایران و یک شرکت نروژی (درجزیره قشم) به امضا رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران و مجری طرح پرورش ماهی در قفس با اشاره به همکاری و مشارکت شرکت های نروژی با بخش خصوصی ایران پیش بینی کرد که میزان تولید ماهی دریایی در قفس تا سال آینده (95) به 35هزار تن افزایش یابد.
سیف الله حقیقی با اعلام آغاز مرحله تکثیر و تولید تجاری پرورش ماهیان دریایی در قفس گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به 200 هزار تن در سال افزایش می یابد.
وی ابراز داشت: از 28 سایت پرورش ماهی پیش بینی شده، 20 سایت آن در استان های ساحلی جنوب با محوریت هرمزگان و هشت سایت نیز به شمال کشور اختصاص دارد.
مجری طرح پرورش ماهی در قفس شیلات ایران از ماهی 'سی باس' از خانواده سنگسر ماهیان در آب های جنوب و ماهی آزاد و خاویار به عنوان گونه های پرورشی در شمال کشور نام برد.
به گفته قائم مقام سازمان شیلات ایران در این طرح لارو ماهی با وزن بین پنج تا 20 گرم از حوضچه های تولید به مزارع پرورش در دریا انتقال داده می شود که پس از یک دوره چهارتا پنج ماهه و رسیدن به وزن 700 تا 800 گرم، صید و به بازار مصرف (داخل و خارج) عرضه می شوند.
براساس این گزارش،رئیس هیات مدیره شرکت ریواس قشم (بعنوان طرف ایرانی امضا کننده این تفاهم نامه) درحاشیه این مراسم ارزش این طرح را 500 میلیارد ریال ذکر کرد.
محسن ناطق افزود:عملیات اجرایی فازاول این طرح به ظرفیت یکهزارتن تولید ماهی دریایی درقفس با همکاری و مشارکت طرف خارجی در جزیره قشم آغاز شده است.
رئیس هیات مدیره شرکت ریواس قشم گفت: در صورت همکاری دستگاه های ذیربط به ویژه تامین منابع مالی (تسهیلات صندوق ذخیره ملی) با اجرای مراحل بعدی این طرح میزان تولیدات ماهی دریایی در قفس تا سال آینده به ظرفیت اسمی سالانه یعنی پنج هزارتن افزایش می یابد.