خبرها


نهال های مرکباتی که وارد هرمزگان می شود باید دارای لیبل ومجوز باشند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : نهال های مرکباتی که وارد استان می شوند باید دارای لیبل ومجوز باشند در غیر اینصورت از ورود آنها جلوگیری می شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : نهال های مرکباتی که وارد استان می شوند باید دارای لیبل ومجوز باشند در غیر اینصورت از ورود آنها جلوگیری می شود.

به گزارش واحد اطلاعات واخبار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ، دکتر سید سعید مدرس افزود: نهال های دارای لیبل ومجوز، عاری از هرگونه  بیماری وآفت هستند وهیچگونه آلودگی محیطی را در بر نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه شاهد ورود نهاده های غیر مجاز از جمله کود ، سموم ونهال مرکبات به استان هستیم اظهارداشت : کود ها وسموم غیر مجازدارای مشخصات  ثبت سازمان حفظ نباتات وموسسه تحقیقات آب وخاک نیستند وبیشترین ضرر را به کشاورزان ومحیط وارد می کنند.

مدرس تصریح کرد : کود وسموم غیر مجاز علاوه بر اینکه از استان های همجوار ازجمله کرمان وفارس وارد هرمزگان می شود بصورت اتوبوسی از استانهای تهران واصفهان به این استان انتقال داده می شود.

وی اضافه کرد : همچنین شاهد ورود کود وسموم غیر مجاز از کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی به بندرعباس هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سالهای گذشته با ورود نهال های مرکبات  قاچاق ومیوه های غیر مجاز باعث انتقال بیماری جاروی جادوگر از کشور عمان به ایران شد وخسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد کرد تاکید کرد: بهره برداران باید به این نکته توجه داشته باشند که با خرید نهال ها وکود های غیر مجاز باعث زیان به خود وآب وخاک استان می شوند.

مدرس در بخشی از سخنان خود در خصوص میوه های قاچاق اظهار داشت : وزارت جهاد کشاورزی در بخشنامه های خود ورود هرگونه محصولات کشاورزی بدون مجوزرا ممنوع اعلام کرده است.

وی اضافه کرد : تنها میوه های گرمسیری از جمله موز ، آناناس ، پاپایا و نارگیل در صورت داشتن مجوز های بهداشتی از مقصد وبا گذراندن مراحل قرنطینه ای در داخل کشور، حق ورود به کشور را دارند.

مدرس ادامه داد : سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری سازمان صنعت ، معدن وتجارت و اداره کل تعزیرات ،گشت های مشترک با هدف بازدید از فروشگاه های فروش کود وسم و جلوگیری از فروش نهاد ه های غیر مجاز انجام میدهند.

وی در انتها گفت : هر فروشگاهی که سم وکود غیر مجاز داشته باشد در مرحله اول اخطار دریافت می کند و در مرحله دوم، فروشگاه خاطی با حکم قضایی پلمپ می گردد.